Destination unknown

Lang zal hij leven!

Beste mensen,

Zoals beloofd hier het verhaal van vandaag, 21 april 2010.

De dag begon vroeg voor de groep, omdat we afgesproken hadden om Harm-Jan te verrassen. Hij heeft vandaag namelijk Abraham gezien, en dat in het Beloofde Land. Er is toch geen mooiere manier om vijftig te worden? We stonden verdekt opgesteld, en toen hij om 08:15 uur de ontbijtzaal inkwam met z'n bakkie leut, dook de groep 'en masse' op om hem 'Lang zal hij leven' toe te zingen! Na een schitterend gedicht, voorgelezen door Dineke Duker, werd Abraham door iedereen gefeliciteerd. Het gedicht luidde als volgt:
Je had niet kunnen dromen,
dat je grote wens tóch uit zou komen:
je 50ste verjaardag vieren in Abrahams land,
op kosten van de verzekering en lekker aan het strand.
Niet gepland en zoals je had gedacht,
want je familie en vrienden had je op de Smilde verwacht.
Maar geen nood: alles is daar geannuleerd,
en hier word je door je reisgenoten gefeliciteerd!
We geven je ook een cadeautje, al heb je er niet om gevraagd,
en we willen graag dat je het de hele dag draagt!
(Dit cadeautje was een haarband waarop twee balletjes op twee 'voelsprieten' heen en weer stuiterden)

Na dit leuke begin was het nog maar 08:30 uur. Een volledig lege dag lag voor ons. Hoe vul je zóveel vrije tijd in? Een groot deel van de groep besloot langs de branding en over het strand naar Jaffa (in de Bijbel: Joppe) te lopen. Het was een prachtige wandeling van ruim een uur. Een azuurblauwe zee, een goudgeel strand, een heerlijke temperatuur; u kunt het zich wel voorstellen als u denkt aan de plaatjes in reisgidsen. Iedereen smeerde zich goed in, na een - voor sommigen - slechte ervaring met de zon gisteren. In Jaffa hebben we peperdure koffie/cappuccino/sinaasappelsap gedronken. Vervolgens ging iedereen zijn eigen weg. Een aantal liep direct terug, anderen liepen de schildersbuurt in en de rest ging naar het uitkijkpunt over Tel Aviv. We troffen bekenden uit Scherpenzeel, die ook zijn gestrand in dit mooie land. Toen Daniel en Diete terugkwamen bij het hotel, zat er niemand van de groep op het strand. De conclusie hieruit: wij Nederlanders zeuren altijd om zon, maar zijn deze na slechts één dag al weer zat!

Niet lang voor de dagelijke meeting kreeg de reisleiding het verlossende bericht uit Driebergen dat de complete groep vrijdag zou vertrekken. Hoe gingen we dit vertellen aan de mensen? We besloten om het verhaal dat hiervóór geupload werd ('Waarom we alsnog naar België gaan') letterlijk te vertellen. We hebben hier veel voorpret van gehad, maar het 'moment supreme' was, zoals Mastercard dat mooi verwoord: onbetaalbaar! Achtereenvolgens zagen wij op de gezichten: verwarring, verwondering, ongeloof, hoop, blijdschap, uitzinnige vreugde, gepaard gaande met tranen. Zelfs tegen het einde van de reis zijn we nog bezig met teambuilding. We weten eindelijk wanneer we naar huis kunnen!
Na een liedje van Grietje (vandaag uitgezocht door Jantje) en een gebed van de dominee las Daniel het verslag van gisteren en de reacties hierop voor.

We aten opnieuw in het grill-restaurant, waar we ditmaal wél vlees kregen.
Tot zover geen vuiltje aan de lucht. Maar dan....
Het begon bij het toetje, dat niet kwam, en niet kwam, en nog steeds niet kwam. Een deel van de groep was al weg toen het toetje uiteindelijk wél kwam. Vervolgens: de afrekening van de drank, en in het bijzonder: de wijn. De prijs van de wijn was in één dag meer dan verdubbeld! Hoe is dit mogelijk?! Het bleek dat de bediening de duurdere wijn ingeschonken had, zonder ons daarvan op de hoogte te stellen. Koppig als wij zijn, hielden wij voet bij stuk en betaalden dezelfde prijs als de vorige dag.

Harm-Jan nodigde ons uit voor een drankje op het terras van een strandtent. Van 21:00 tot 0:00 uur hebben wij hier onze eigen 'lounge' gehad; we zaten als één groep bijeen in een grote kring en genoten van elkaars aanwezigheid. Het is écht bijzonder hoe verschillende mensen in zo een korte tijd nader tot elkaar gekomen zijn. Iedereen heeft zin in morgen, omdat we nu weten dat dit de échte laatste dag zal zijn. Morgenavond zal hiervan verslag worden gedaan!

Tot slot:
- Voordat we Jaffa inliepen, las Diete uit haar reisgids dat Simon de leerlooier vroeger in dit stadje heeft gewoond. In Handelingen 9 en 10 wordt verteld dat apostel Petrus bij hem verbleef. 'Goh, wat zou zijn beroep geweest zijn?', grapte iemand. Grietje gaf het antwoord: 'hij was een schilder!'.
- We lopen terug langs de azuurblauwe zee. Plotseling ziet Diete iets zwarts drijven. 'Hé, een schoen'. Nog geen meter er naast ziet ze nóg iets zwarts drijven. 'Hé, weer een schoen'. Hoe groot is de kans dat er een compleet (2) paar (1) schoenen (Puma) in Daniels maat (43) voor je voeten aan komt drijven? De schoenen zijn ingepakt, en morgennacht is het wegwezen.
- Joseph heeft ons vorige week verteld over de Joden die drinkwater uit de bodem halen. Zij plaatsen het materiaal hiervoor op eigen grond, maar de pijpen steken zij diagonaal de grond in, waardoor ze dus eigenlijk het water van de omringende landen aftappen. Marriëts nuchtere commentaar hierop was: 'dat is wel een Jodenstreek zeg!'.

Groeten van Diete en Daniel!

PS: Voor de jongere lezers. Daniel heeft een beroemde buurvrouw in het hotel gehad. In de kamer naast hem zat namelijk de zangeres Inna, bekend van de hits 'Hot' en 'Deja vu'. Veel mensen kennen haar niet van gezicht, maar zoek het eerstgenoemde nummer maar eens op op www.youtube.com, de kans is aanwezig dat u het herkent (zelfs dominee Diete kende dit nummer!).

Arie N.

't Is nu 01.20 uur op donderdag 22/4. Warempel: het verhaal van 21/4! Toch weer een hoogtepunt, die woensdag, met een Abraham in jullie midden en een gezamenlijke wandeling langs de zee naar Jaffa. Een leuk extraatje. Nederland is kennelijk in diepe rust want ik sta vóór in de rij. Dan ga ik ook maar pitten. Wens jullie allemaal een fijne 'laatste' dag en een voorspoedige reis. Probeer maar ruim voor 17.00 uur in Bovensmilde te zijn (belangrije afspraak). Groeten aan allen en een knuffel voor mijn geliefde.

lambertine

hoeveel mensen zullen kijken naar 'hot' van inna . (:

en idd ik ken het liedje!
lachen!

geniet nog van het echte laatste dagje!

x voor opa en oma!
bedankt voor het mailtje!

groetjes!

Tamara

hallo allemaal,

wat fijn om te weten dat oma D. vrijdag weer thuis is.
begin dr nu wel te missen.

Daniel, wat heb jij een mazzel. en inna als buurvrouw en een nieuw paar schoenen. toch nog geluk dat die vliegtuigen niet vlogen ;)

Oma, tot morgen en een dikke kus.

Tamara

Cobi

Wat leuk dat jullie Scherpenzelers tegen het lijf liepen. Toevallig de schoonouders van Mirjam? Komen zij ook al weer naar huis? Geniet nog maar lekker van een lekkere warme dag. Het is hier koud!! Maar daar schijnt de komende dagen verandering in te komen. Vandaag wordt voor jullie vast een lekkere ontspannen laatste dag. En dat van die prijzen die ineens verdubbelen, dat schijnt overal te gebeuren waar gestrande reizigers zitten. Weet wel dat jullie ontzettend geluk hebben dat jullie al zo snel met de hele groep kunnen vliegen. Heel veel mensen zitten nog dagen/weken vast. Heb ik net Gera aan de telefoon. "Het wordt hier in Israel MAAR 24 graden". Bij ons haalt de thermometer de 10 nog niet eens!!! Heerlijk om jullie morgen weer te zien! Een fijine dag, en wat kan het je schelen, nog een kop dure cappucino.
xxx-jes uit Woudenberg

Cobi

Hallo Bovensmildenaren,
Leuk om jullie via dit blog te leren kennen. Fijn dat het zo'n hechte groep is geworden. Ook jullie allemaal wel thuis. Ik ben erg benieuwd naar de foto's om zo ook gezichten te zien bij de berichten. Welterusten voor straks, of zak nog even lekker door. Het is bijna de moeite niet om te gaan slapen.
Goede vlucht.
Groeten van Cobi Stam-de Lange

Marianne Karssen

Dag Allemaal, nu jullie weten dat jullie morgen kunnen vertrekken kun je vandaag vast ontspannen genieten van deze dag. Felicitaties voor de jarige! Wat bijzonder! Gert Wybe en ik zijn helemaal in voorbereidng voor ons concertje van morgenavond, het eerste, vorige week was heel sfeervol. Misschien zijn jullie er morgen toch bij, Lambert en Hendrikje! Maar ik kan me zo voorstellen............
Hartelijke groeten en tot gauw Bovensmildigers

wil halsema

Geweldig dat jullie naar huis kunnen komen.
Welkom in Bovensmilde. Jullie hebben toch nog leuke dagen gehad.Harm Jan nog gefeliciteerd.
We wensen jullie een goede reis toe.
Ps.Het cencertje verleden week was mooi en gezellig.
Bleek dat de celliste vroeger in ons huis woonde.
Groetjes voor allen.

Ruben Hof

Hoi oma,
Mama heeft mij verteld dat ik nog 1 nachtje moet slapen, en dat je dan weer terug bent. Ik vond het wel wat lang duren hoor! En de visboer was er ook nog vandaag, maar ik kreeg geen vis. Van jou wel altijd.
Tot morgen, doeiiiiiiiiiiii.
Ruben

Mirjam

Fijn hoor, dat jullie bijna terug zijn! Tis nu lang genoeg geweest. Toch knap hoor mama, eerder terug komen dan mijn schoonouders. En ja Cobi, in die groep Scherpenzelers die ze zijn tegengekomen zitten mijn schoonouders. Die komen zaterdagavond laat pas terug (precies een week te laat...) helaas maar waar. Ben allang blij dat al mijn oppassen dit weekend weer thuis komen :-)

Fijne reis morgen!

kus Mirjam, Jaco en Job