Destination unknown

Waarom we beter naar België hadden kunnen gaan...

Beste mensen,

Gisteren is er geen verhaal online gekomen, vandaag moet ik dus twee dagen bespreken, plús de dag van morgen.

Vrijdag

We begonnen deze dag met een bustochtje naar Qumran, de plaats waar de Dode Zee-rollen gevonden zijn. Voor uitleg hierover: zie www.google.com. We maakten een wandelingetje, liepen door de winkel en gingen vervolgens koffie drinken in Masada. Masada is eigenlijk de naam van een berg, waarin een soort van burcht is uitgehakt. Met de kabelbaan (Sake durfde niet, hij stond uiteindelijk in het midden van de cabine, met z'n hoed voor z'n hoofd) waren we in no-time boven. Het uitzicht over de Dode Zee was prachtig vanaf hier! Hierna gingen we snel door naar de lunchpauze in Ein Gedi. Na de lunch hebben we hier een wandeling gemaakt. Ein Gedi is een stuk land in de woestijn waar een bron is en waar dus planten groeien en dieren zijn. Er zijn hier rotsen met spelonken, en in de Bijbel wordt deze plaats genoemd als de plaats waar koning Saul in dezelfde grot ging zitten als waar David zich verstopt met zijn mannen. De wandeling was pittig op sommige plaatsen, maar wel heel erg mooi. Hierna was het dan eindelijk zover: de Dode Zee! Hoewel sommige mensen het drijven niks vonden, waren de meesten toch erg aan het genieten! We smeerden elkaar in met modder, wachtten tot de zon het gedroogd had en spoelden het dan weer af. Je huid voelde hierdoor heel zacht aan! Uiteindelijk zijn we moe, maar voldaan (hoe cliché) teruggekomen in het hotel.

Zaterdag

Deze dag zou een 'loopdag' worden. Chauffeur Jamil bracht ons voor de laatste keer deze reis ergens heen, en wel naar de Olijfberg. We namen afscheid van hem en begonnen aan de wandeling. Onze route leidde ons langs alle belangrijke plaatsen uit de laatste week van Jezus' leven. Via Dominus Flevit (oftewel: de heer weende, Johannes 35:11), Gethsemane (de plaats waar Jezus gearresteerd werd), Bethesda (een vroegere badplaats) en de kerk St. Anna belandden wij op de weg Via Dolorosa (weg van het lijden, oftewel: lijdensweg). De St. Anna is vernoemd naar de moeder van Maria. Deze kerk heeft een hele goede akoestiek, wat we natuurlijk uitgeprobeerd hebben. Na het zingen van een aantal liederen zijn we de Via Dolorosa afgelopen, die eindigt in de Heilige Grafkerk, waar het erg druk was. Na het bekijken van deze kerk zijn we via de Damascuspoort naar de Heilige Graftuin gelopen. Volgens de overlevering is Jezus hier in zijn graf gelegd, om na drie dagen op te staan uit de dood. Het was heerlijk om, na de hele dag in de drukke stad gelopen te hebben, op een punt van rust te zijn. Hierna hebben we de rest van de middag vrijgehad. Iedereen kon zich vermaken, ontspannen, door de stad lopen of wat hij/zij dan ook wilde doen. 's Avonds hebben we de dag besproken, lekker gegeten en vervolgens gezellig in de lobby gezeten.

Zondag

Normaal worden er alleen dingen geschreven over 'het verleden', oftewel de dag of dagen die geweest is/zijn. Vanwege de boze vulkaan verandert dit nu echter. Iets over de toekomst: Dominee Diete begint spontaan: 'wat de toekomst brenge moge, ons geleidt des Heren hand'. Onze toekomst is onduidelijk, de terugvlucht staat gepland voor maandagochtend 06:00 uur, maar de kans dat dit ook daadwerkelijk doorgaat is nihil. Via dit reisverslag zal ik jullie zo snel mogelijk updaten van al het nieuws dat ons ter ore zal komen. Wij hebben in ieder geval de instelling om van de nood een deugd te maken.

De groeten uit Israël

De hele Israëlgroep doet de groeten aan iedereen, maar in het speciaal willen we toch Joke van Sleen noemen, die in eerste instantie ook meegegaan zou zijn.

Tot slot

De trouwe lezer weet dat elk verhaal afgesloten wordt met de anekdotes van de dag. Lees en geniet:

- 's Avonds bespreken we met elkaar het feit dat we waarschijnlijk maandag nog niet terug kunnen vliegen. Zwaan is weinig hoopvol als ze vraagt: 'moeten we de nabestaanden ook nog inlichten?'. Voor de duidelijkheid: ze bedoelde uiteraard de naasten. Sake durft nu helemaal niet meer terug te vliegen, maar Jeanet kwam al met de oplossing: 'hij zoekt gewoon een Arabische vrouw!'.

- J. de L. begint steeds meer op een Arabier te lijken. 'Straks gaat 'ie nog een jurk dragen', grapt iemand uit de groep. G. de L. reageert hierop met de woorden: 'dat doet 'ie thuis ook al!'.

- Diezelfde G. de L. heeft tegen voorganger P.K. uit Woudenberg gezegd: 'ik vind het wel leuk dat we met een andere groep gaan, dan kan ik me lekker misdragen!'.

- Bij de lunch vertelde de kok wat hij over zou hebben om de dames van de groep als zijn vrouw te krijgen. Ada was 600 kamelen waard, maar Riki spande de kroon; zij zou wel 800 kamelen opbrengen! Zou dit komen door de eeuwige glimlach op haar gezicht?

- Voordat we naar Qumram gingen, moest de chauffeur tanken. Er liepen twee jongens met een kameel, en meteen ontstond het plan om Marriët hier op te krijgen. Haar droom ging in vervulling! Nadat ze gewend was, hield ze zich niet meer vast, en met haar armen in de lucht riep ze: 'Kijk, zonder handen!'

Groeten uit Israël!

Ps: de titel van dit verhaal slaat uiteraard op de aswolk. Als we naar België gegaan zouden zijn, waren we ondertussen allang thuis, op de fiets!

Andries en Debora

Maar als belgie ook zo indrukwekkend zou zijn geweest...
pap heb je genoeg onderbroeken bij je om nog wat langer te blijven of draai je ze om?
Wij zien vanzelf wanneer jullie weer thuis komen, als het maar veilig is.
Wat een leuke groepsfoto, we dachten even dat onze ouders er niet bij waren, maar ze staan toch op de foto.
groeten ons
ps; mobiel is spoorloos, vandaar even geen sms.

Huize Borger op Patmos...

Nog even een berichtje op de zaterdagavond.

Wat een belevenissen! Vooral de wandeling van zaterdag lijkt me heel bijzonder. In België hadden jullie dit niet mee gemaakt, dus toch maar Israël.

Wij wensen jullie een hele goede zondag met elkaar.

En wanneer jullie terug komen.....
We zien/horen het wel.

Pa en ma, Adri heeft nog wel ander werk, dus fietsend terug komen is niet nodig...

Groetjes van Patmos.....in Vriezenveen.
ATLWJO

Arie Nijmeijer

Gelukkig. Half twaalf, nog net zaterdag. Maar wél bericht van jullie. Lufthansa en KLM hebben een proefvlucht gemaakt op een hoogte waar geen 'stof' zou zijn. Op Schiphol slapen voor de 3e nacht enkele duizenden op stretchers. Voor 12.00 u. zondag nog geen vliegbewegingen. Wens jullie allemaal rust en gezelligheid toe. Fan maar een paar dagen later.....maar: Truus en ik moeten naar de makelaar. welterusten.

Dan - géén Fan natuurlijk

Inge Bruggenkamp

Hoi Ma en de rest. Maar goed dat je de Wolky's hebt met al dat lopen. Groetjes Auke Inge Sietse en Henk

Huize Oosterloo

Oma D, maak je geen zorgen. wij passen wel op je huis ;)
we volgen de weblog smachtend hopend op nieuws over de terug reis.
desnoods halen we je op met de fiets!

nog veel plezier daar en hopelijk tot snel.

dikke kus, ons.

sjoerd post

Genoten van jullie belevenissen. Hopen dat jullie volgens planning thuis komen. Anders maar fietsen huren en per rijwiel naar huis. Het schijnt zo te zijn dat een predikant dat al eens eerder heeft gedaan. Vraag maar aan Diete.
Zonder gekheid: goede en veilige terugreis.
Ria en Sjoerd Post.

Arjen, Chris & kids

Ha ma, Masada, Dode Zee, het klinkt allemaal even geweldig. Krijg gewoon zin om zelf ook eens naar Israël te gaan.
Wat de terugkeer betreft: as het weer goed is, as het eten smaakt, as je een lekker bed hebt en as jullie het met zijn allen naar jullie zin hebben, nou, dan is al die as zo erg nog niet.
Maar as de as eenmaal weg is, willen we je natuurlijk wel zo snel mogelijk terug zien: per vliegtuig, kameel of waterfiets.
Liefs en groetjes, Leon, Tanne, Stijn, Chris & Arjen

wil halsema

Vanmorgen in het groot de groep foto's gezien
Moest toch nog wel goed kijken.Was vanmorgen een
fijne dienst. Ja het officieële zit er op, en dan weet je
dat je naar huis gaat denk je.Een mens kan plannen,maar de dingen lopen wel eens anders.
We hopen dat het niet te lang voor jullie gaat duren.
Gesprekstof genoeg begrijp ik met zo'n leuke ploeg.
Maar home sweet home is toch ook fijn.
Sterkte gewenst. Ik kan niet finger cross doen, want ik mis er een paar, dus zend ik een lijntje naar Boven.
groeten voor de hele groep.

astrid

tja... de reis zit er op papier bijna op voor jullie, maar of het ook echt zo is zal de toekomst uit moetten wijzen.
ik hoop natuurlijk dat je morgen wel naar huis komt ma.
we wachten af.
groeten uit het zonnige smilde

a.m.nieman-zwarts

Sterkte met het wachten.De testvliegtuigen hebben geen schade,de piloten willen vliegen,na 8uur vanavond weten we wat meer.
fijne dag nog,bewondering voor de verslagen is er alom.
Groetjes,annemarie en harrie.

Arie Nijmeijer

Jan Aage vanmorgen: ik heb wel een vrachtwagenrijbewijs, maar niet voor een bus. Anders ging ik ze halen. Onze eerstgeborene kreeg een sms van zijn verre moeder. Komen jullie echt pas donderdag terug? Oei oei oei! Passen jullie maar goed op elkaar - en probeer van de extra tijd te genieten. Of ga anders in een kibboets werken. Voor Sake hebben ze vast ook wel een kudde. Groet, Arie

Jan Pieter en Annie

Wij hopen dat jullie gauw weer in Bovensmilde zijn want het is nu zo stil en wij missen jullie.
Bedankt voor de mooie verslagen op deze manier maakten wij de reis ook mee.

Groetjes van ons uit Bovensmilde

klaas en Marianne

Heb jullie via deze weblog gevolgd, best een beetje jaloers..benieuwd naar de foto's en verdere verhalen, maar eerst nog zien te landen in ons kikkerlandje.
Tot Gauw en nog een goeie tijd met elkaar.
Daniel, je hebt heel leuk geschreven!
groetjes

Eduard en Marjan

Nou geniet er allemaal nog maar even van dan, en maak inderdaad maar van de nood een deugd.
Veel plezier en wij wensen jullie alvast een hele fijne terugreis toe.
Groetjes fam. E. Daling

Arnhemsgewijs, voor Truus

Hallo Moeders,

Geen idee eigenlijk, of je deze info krijgt/leest, maar ons frustreert dat dit soort mazzeltjes nooit tijdens onze zomervakantie plaatsvindt. Of zou hier sprake zijn van 'Divine intervention'? Is het The Big Man himself die je een paar dagen langer in Israel laat struinen. Hoe dan ook; geniet ervan!

Marieke, Gerben & Kids