Destination unknown

Een wirwar van geloven.

Beste mensen,

Vandaag was onze eerste volledige dag in Jeruzalem. We moesten er vroeg uit, want het programma was erg vol en bovendien sloot de Tempelberg (waar we als eerstenaartoe gingen) al om 10:30 uur voor toeristen. Na een wandelingetje dat ons door de Damascuspoort leidde, kwamen we uit bij de 'douane'. We hoefden natuurlijk nietons paspoort te laten zien, maar werden wel goed gecontroleerd. We vervolgden onze weg en kwamen bijna meteen aan bij de Klaagmuur. Deze muur heet eigenlijk deWestelijke Muur of kortweg 'Muur', maar in het Nederlands wordt het dus de Klaagmuur genoemd. Joseph vertelde kort wat over het plein, maar stuurde ons toen meteenweer door, we waren immers op weg naar de Tempelberg! Hier aangekomen zagen we meteen het schitterende goud van de rotskoepel. Ook is hier de Al-Aqsa moskee te vinden.We kregen eventjes vrije tijd voor foto's en ontspanning en gingen hierna meteen door, terug naar de Klaagmuur. Op maandag en donderdag gebeuren hier de Bar Mitzwas,waar een dertienjarige jongen voor de eerste keer uit de Thora mag lezen. Het was vandaag dan ook erg druk. Hierna gingen we door naar... de koffie!
Na de koffiepauze hebben we een wandeling gemaakt door de nieuwe Joodse wijk in de Oude stad. We kwamen aan bij de cardo, de oude hoofd- en winkelstraat. Dit is indeze tijd nog steeds een winkelstraatje. Via deze straat liepen we vanuit de Joodse wijk de Arabische wijk in. Het was hier net de zwarte markt. Iedereen had trek gekregen nahet lopen, dus we gingen maar snel eten. Pizza dit keer, heerlijk! Maar niet voor Hans, want die lust geen pizza. Hij kreeg dus een broodje falafel, dat hij ook niet op at (Zwaan, wat is dit voor een man?).
's Middags zochten we de bus weer op. Chauffeur Jamil bracht ons naar Yad Vashem, het gedachtenispark van de Holocaust. De rit erheen was een ramp, vanwege degeweldige (not) rijstijl van de meeste Israëliërs. Het museum was erg indrukwekkend, en eigenlijk hadden we te weinig tijd gekregen om er rustig doorheen te lopen.Nadat we het museum uit waren was de hele groep net iets stiller dan normaal. We wandelden langs de Eeuwige Vlam en het monument voor de kinderen. Hierna reden we weerterug naar het hotel.
Omdat we om 20:00 uur alweer klaar moesten staan voor de Jerusalem By Night-tour (JBN-tour), moesten we snel eten. Iedereen die meeging was op tijd klaar, waardoor wedus op tijd vertrokken. De JBN-tour heeft geen uitleg nodig; we bekeken de stad toen de zon al onder was. Vanaf de Olijfberg keken we uit over een verlicht Jeruzalem. Schitterend! Heel bijzonder was ook de rondrit door de orthodox Joodse wijk Mea Shearim. Mensen leven hier op zo'n eigen manier die te vergelijken is met bijvoorbeeld de Amish in Amerika. Joseph heeft ook hierover uitgebreid verteld. We hingen zoals altijd aan zijn lippen. Verder zijn we nog langs de residentie van Peres gereden en het King David Hotel. Als we nog puf hebben lopen we hier zaterdagavond heen en drinken er een kopje koffie. de tour gaf on een andere kijk op Jeruzalem en was dus zeer geslaagd.
De rest van de avond zaten we met z'n allen in de lobby, het was erg gezellig. Morgen gaan we drijven in de Dode Zee, dat zal waarschijnlijk wel een speciaal moment worden!

De vaste glimlach op ons gezicht veranderde in een grote grijns vanwege deze dingen:
- Errisje uit Woudenberg heeft last van een zeer ernstig snurkende man. Normaal port ze hem in z'n zij als hij te luidruchtig wordt, maar nu staat er een nachtkastjetussen hun bedden. Wat is de oplossing van Errisje? Ze gebruikt een kleerhanger, en gooit bovendien schoenen naar z'n hoofd!
- Bij de lift komen twee vrouwen uit de groep andere mensen uit Sri Lanka tegen; twee mannen en twee vrouwen (de vrouwen dragen beide een burka). Ze hebben een kort gesprek in het Engels. 'Leuke mensen', zegt één van de vrouwen, 'zijn dat nu christenen of moslims? (...)
- Bij het stoplicht slaat de bus af. Iedereen schrikt, maar vanuit de bus klinken de lieve woorden van Marriët: 'geeft niet hoor Jamil, het overkomt mij ook wel eens!'.
- Jan en Gera komen bij het diner. Errisje vraagt: 'heb je nog even geslapen, Gera?', waarop Gera antwoordt: 'geen tijd, ik moest Jan wassen en verschonen!'

Ps: het gaat niet lukken met de foto's. Er is een probleem met het uploaden, waarschijnlijk is het internet hier toch niet goed genoeg. Helaas helaas, maar niks aan te doen.

Arie Nijmeijer

Mooi verhaal weer. Jammer dat er veel ijlings moet, zoals Yad Vashem. Gisteravond een kadootje: een mail van mijn geliefde via de beamerpiet - eh..- lambert. Heel leuk. Alle vliegverkeer ligt plat in een groot deel van Europa. Als er meer erupties komen van Ijsland mogen jullie er een weekje bij aanplakken. Zwem/drijf ze. Sake kan straks aan de Olympische Spelen meedoen. Groeten aan allen, vooral aan Truus.

lambertine

goedemorgen!

na net gewerkt te hebben dacht ik, laat ik even op daniel.reismee.nl kijken

mensen,
wat een belevenissen!

op schiphol is het vannacht nog nooit zo rustig geweest, er is namelijk een vulkaan in ijsland ? ontploft ? waardoor er een aswolk over europa drijft.
het vliegverkeer kan hierdoor niet vliegen en dus was schiphol dicht.
wij hebben hier verder geen last van, het is namelijk op 7 km hoogte.

nog aardbeien gehad bij de damascuspoort?

veel plezier bij de dode zee!

opa, succes, drijf niet richting nederland!

oja, wat voor een wijntje doen we?? ;)

dikke kus voor opa en oma!
Ik mis de belletjes wel hoor!

veel plezier!

x

wil halsema

Wat hadden jullie weer een druk programma. Fijn dat jullie alles nog eens na kunnen lezen. Wij hier genieten in gedachten mee.Vandaag naar de Dode zee.Vraagje kunnen jullie wat zeewater meenemen?
Manlief heeft psoriasis, maar ja aan een flesje heeft hij niets want het is een groot lijf. Maar ik blijf hem iedere
dag insmeren. Hoort ook bij het huwelijk.In ieder geval weer een fijne dag gewenst, dank voor ieder dag.

Diana

goedemorgen,al is het voor jullie doen al laat begrijp ik, drukke en volle dagen lees ik, maar wel heel leuk.
vandaag naar de dode zee, have fun.

groetjes , en voor (O) ma D kus en knuf

Bianca Mulder

Wat een belevenissen! Vanuit de Beekweide / Renswoude wensen wij Bertus en Riki, en natuurlijk ook de rest van het gezelschap een bijzonder goed weekend!
Groetjes Bianca & fam.

Janny Middelbeek-Oortgiesen

Hoi Diete en Daniël,
Wat een mooie reis maken jullie! Heel interessant om het verslag te lezen.
Wat ik me alleen afvroeg, is wat jullie merken van de politieke situatie van Israël. Jullie zijn tenslotte op reis door een land met een enorm repressief bewind en grote spanningen. Denk maar aan de rel van laatst tijdens het bezoek van Biden rond weer nieuwe bouwprojecten op grond van Arabieren. Of worden jullie als toerist bewust weggehouden van dit soort dingen?

In elk geval nog een mooie voortzetting!
groetjes,
Janny

Jan Boer

Hallo mensen,

Volgens mij vinden jullie het vast niet erg als jullie eventueel nog een paar dagen moeten blijven in ISraël. Zo aan de verhalen te lezen, Diete en Daniël schrijven ze mooi, is het daar vast wel gezellig. Van de vulkaan komen namelijk roetdeeltjes vrij die eventueel in de motoren van de vliegtuigen kunnen komen. Dat risico durven ze dus niet aan.

Groeten vooral aan pa en ma.

Jan

Jeroen

Wauw, vast indrukwekkend, Jeruzalem. Genoeg te zien en te beleven, en dan nog je eigen beelden erbij.
Enneh, wel weer iets voor Diete hoor, zingend Jeruzalem in!!
Jammer dat het niet lukt om de foto's te laten zien. Hopelijk zijn ze mooi geworden.

Jacob en Ineke

Lieve Woudenbergers en Bovensmildenaren.

Met veel genoegen lezen we jullie verslagen. We hebben nu al weer heimwee naar Israel, hoewel we pas een maandje terugzijn.
Geniet van al het moois. Gera we missen je enorm en zoals je inmiddels zult weten, moet je nog twee weken daar blijven. Wat moeten we zonder jou!!!

Renate

Hee mam

Ik lees de verhalen met veel plezier.
Is is alles rustig. Je kan al wel vast een afstudeer cadeautje mee nemen...... Ik heb voor mijn onderzoeksvoorstel al een 8!! Dusseeeh het komt nu snel dichter bij.

Ben blij dat je maandag weer terug komt (hopen we.... We weten nog niet hoe lang de wolk hiero blijft hangen, anders kom je maar met de bus terug).
Te veel om bij te kletsen.....

Voor jou en Rolinca nog heel veel plezier de komende dagen (de rest ook natuurlijk)
Liefs Renate

(en de rest die de boel bij mij op zit te maken, lees Edwin, Jeroen en Danny En Hans en Ellen die na de appeltaart ook snel weer weg waren;-) )

Karen Flantua - van der Laan

Het is zo fijn alle verhalen en anekdotes regelmatig te kunnen lezen. Pap en mam zullen zo in kombinatie met de genomen foto's nog lang kunnen nagenieten.
En ja, mijn ouders zijn beslist geen alles eters. Nog een wonder dat hun drie dochters eigenlijk wel zoveel lusten van de pizza, knoflook, kip en vis.
Eet maar een extra aardbei dan.

liefs Karen

Cobi

Dat zijn weer leuke berichten. Maar waarom moeten jullie namen nou altijd bij de anekdotes van de dag genoemd worden? Doe net alsof we jullie een beetje opgevoed hebben. Ik moet aan de kinderen gewoon een gecensureerde versie voorlezen! Dat is toch geen voorbeeld;-). Pap, is je doos met spelden al leeg? Jullie hebben wel een prachtig uitzicht vanuit je hotelkamer. Weer veel plezier de komende dag.

xxx-jes, Cobi

Ineke

Heerlijk om met jullie digitaal mee te mogen reizen. Die Daniel is een kanjer. De info is dusdanig dat met atlas, bijbel en, ja wat wil je tegenwoordig, internet, lezers/ressen een beejte mee kunnen reizen en genieten. Ergens kwam ik in de dagverslagen de vraag tegen of iemand die Jan begreep, en dat wilde laten weten. Nou lijkt me simpel. Hj is kennelijk de enige ecologisch bewuste in het gezelschap (van hotel naar hotel kost het nogal wat qua mileu met al die handdoeken, dus hou het klein), verder is wel gebleken dat hij geschiedenis niet alleen in de oudheid bewust is maar ook van recenter datum, en kan zelfs in het heden de reddende engel zijn. Keep your pins present Jan. Lieve schatten, geniet verder van de reis en van elkaar.

lambertine

oja,

de voetbalstand in nederland:

het is maar de vraag of twente kampioen kan worden, want Ajax komt dicht in de buurt. zondag is de beslissende wedstrijd.

interesseert mij allemaal niet meer want Heerenveen kan toch geen kampioen meer worden.

ik doe een sauvignon blanc.
opa een rode?

oma, wat had je een leuk omslagdoekje aan op de foto!

dikke kus voor jullie!

veel plezier nog, de laatste twee dagen!

oja, nog een vraag:

wil opa of oma als ze op schiphol zijn even naar de starbucks gaan en daar een kopje koffie halen, dan het bekertje meenemen voor mij?? haha

liefs!

voor hieke van jolanda kr

Wat een prachtige verhalen, ik hoop dat je er enorm van geniet.
Hoop wel dat jullie gewoon kunnen terug vliegen maandag.
Alvast een goeie vlucht en geniet er nog maar even van groetjes aan rolinka

a.m.nieman-zwarts

Hallo daniel.fantastisch ,dat je dit zo kan,Het zal wel duidelijk zijn,dat in de tijd van jezus de tempel geweldig was,van verre zagen de pelgrims hem al.en dan die pleinen erom heen.En jullie gaan drijven.Het is raar.In noordroemeinie hebben we het gedaan.Tussen de weilanden een modderpoel.Warm en zout.maar na 10 minuten trok alle pijn weg uit mijn hele lichaam.toen was dat nog voor een kwartje en harrie smeerde zich in met modder en liep,daarna weer in het moddergebeuren.Maar je kon niet om,je bleef drijven.alleen moet je een eindje lopen voor het water.Veel plezier,fijne reis verder.Tot ziens.
annemarie

Kirsten, André en Sam

lieve mensen,

Wij hier in Amersfoort genieten enorm van jullie verhalen en krijgen er zelf ook de reiskriebels van.
Afgelopen vrijdag hebben Sam en André een prachtige oranje zonsondergang gezien door de aswolk. Hopelijk komen er niet te veel nieuwe wolken bij en gaan de bestaande gauw liggen, zodat jullie over een paar dagen veilig naar huis kunnen vliegen.
En anders nog maar wat extra excursies en van de nood een deugd maken?

liefs en een kus voor oma/mama,

Kirsten, André en Sam.