Destination unknown

Op naar Jeruzalem!

Jeruzalem, dat ik bemin

wij treden uwe poorten in

Beste mensen,

We zullen deze lange dag kort beschrijven, omdat we moe zijn. We vertrokken vanochtend uit Tiberias, richting Jeruzalem. Op de route lagen achtereenvolgens Beit Shean,Gan Hashelosha en Jericho.

Beit Shean was één van de tien belangrijke steden van het oude Romeinse Rijk. We kregen een goede indruk van hoe een Romeinse stad er vroeger heeft uitgezien; met een theater, cardo (hoofdweg), badhuis, tempels en latrines (openbare wc's). De boom waarin Judas zich verhangt voor de film Jesus Christ Superstar staat bij deze ruïnes.Een belangrijk deel van de film is hier opgenomen.

Dan Gan Hashelosha, de warmwaterbronnen. Het water is altijd 28 graden. Sake sprong voor de 3e opeenvolgende dag het water in, ondanks dat hij het als enige erg koudvond. Het werd steeds warmer en de zon scheen fel. We verkleuren allemaal, de ene is rood, de andere bruin. Rolinca is al bijna tot zwart verkleurd.

Omdat we genoeg tijd hadden, besloten we op het laatste moment om nog een stop te maken in Jericho, de groene oase in de woestijn, vol met dadelpalmen. We kregen eenidee van de vijgenboom waar Zacheüs ingeklommen is. Hierbij moesten we zo'n tien mannetjes van ons afslaan, zij wilden ons dolgraag 'mooie' glimmers verkopen, maardeze zijn (helaas voor hun) al gekocht. Door naar de bron die heel Jericho voorzag (in de tijd van Jezus) en voorziet (nu) van water. Het smaakte goed.

Op het laatste stukje op weg naar Jeruzalem werd het laatste verhaal van de reisweblog verteld. Ook de reacties werden genoemd. Dominee Diete had echter het planopgevat om, op het moment dat wij Jeruzalem binnen zouden rijden, psalm 122 te gaan zingen. Het werd een beetje haasten, maar uiteindelijk was het een heel mooimoment. Detail: tijdens het zingen van vers 2 reden we een tunnel in, waardoor we te weinig zagen om door te zingen. Na het licht aan het einde van de tunnel konden weJeruzalem in volle glorie aanschouwen, ondertussen vers 2 en 3 zingend. Het uitzicht was vergelijkbaar met de foto die bovenaan dit weblog staat.

We komen aan bij het Holyland Hotel, dat midden in Oost-Jeruzalem (in de Arabische wijk) ligt. Chauffeur Jamil parkeert op een ongelofelijke manier de bus, doorachteruit tussen twee auto's door het parkeerterrein op te draaien. Het hotel bleek anders dan we gewend zijn. Sake zegt: 'we kunnen hier niet zwemmen!'. Het hotel isminder luxe, maar gezelliger dan de vorige twee. Jan kwam de kamer binnen en vond het eigenlijk niks. Hij trok het gordijn open en wist niet wat hij zag... Het goudvan de rotskoepel schitterde hem tegemoet. Jan en alle anderen aan zijn kant van het gebouw hebben erg geluk. Andere mensen hebben dit niet; hun uitzicht is hetlelijkste uitzicht dat je je voor kunt stellen. Dominee Diete hoeft ons hier niet op te roepen voor het gebed, dit gebeurt hier vijf keer per dag. Morgenvroeg om 05:00uur zullen we dan ook gewekt worden door de oproep tot gebed, de Azaan genoemd.

Vandaag hebben we hierom gelachen:

- Hieke gaat zonder bril de badkamer in en smeert zich vervolgens in met douchegel in plaats van body lotion. Gelukkig kwam ze hier op tijd achter.

- We eten zo goed dat kledingstukken beginnen te knellen. Eén broek is al geknapt, maar gelukkig heeft Jan van alles meegenomen. Hij stond meteen klaar met zijn veiligheidsspelden.

- In Beit Shean kon je, als je wilde, de heuvel opklimmen om een mooi uitzicht te krijgen van de omgeving. Gids Joseph vraagt aan een van de achterblijvers: 'moest jij niet naar boven?', waarop ze in het Engels (???) antwoordt: 'I have not enough breast', terwijl ze haar handen onder haar boezem houdt. Twee vragen komen in ons op: waarom Engels (want Joseph spreekt Nederlands) en waarom 'breast'? Een hint voor de tweede vraag: ze probeerde iets met 'lucht' te zeggen.

- Tot slot nog een nagekomen bericht van (o)ma Dientje. Bij de wandeling in Banyas ging zij niet mee. Samen met de chauffeur bleef ze bij de bus. Ze gingen in de schaduw van het laadruim zitten, waarop Jamil iets in elkaar begon te zetten. Het begon met een soort vaas, waarop het een en ander werd gedraaid. Uiteindelijk kwamen er een stukje aluminiumfolie en een kooltje op, waarna deze waterpijp (!!!) in elkaar stond. Samen met een kopje thee (ook door Jamil gemaakt) was dit de ideale methode voor een heerlijke middag, aldus Dientje.

De groeten en tot het volgende berichtje!

lambertine

sleep well, move better!

Joke Terlaak Poot

dank voor jullie berichtje. Echter bekruipt mij het gevoel dat (een deel van) het gezelschap Israël en Jeruzalem sterk vanuit een westers, Nederlands perspectief benadert. Vat dit niet op als kritiek, maar mijn advies is: stel je hart, je geest en ziel open voor nieuwe ervaringen en laat Nederland even in Nederland.

Ik wens jullie een mooie en inspirerende reis toe.

Joke

Arie Nijmeijer

Erg plezierig, weer zo 'n mooi verslag. Het advies van 'Joke' - zie boven -, daar kan ik me iets bij voorstellen. Lopen jullie niet te hard? Om mijn doofheid ben ik er niet bij. Truus opperde dat we samen nog eens gaan. Het is hier lang niet zo warm als in Israël, maar de zon schijnt volop, elke dag. Volgens het lijstje vandaag dus helemaal Jerusalem. Waaronder Yad Vashem. Eergisteren was er een indrukwekkende herdenking in Westerbork; 65 jaar geleden werd het kamp door de Canadezen bevrijd. Veel genoegen met elkaar. En de foto 's?

wil halsema

Prachtig deze psalm.Ik denk dat jullie beleving
schitterend is.Als je nu je bijbel open slaat, heb je er een beeld van. Koester deze reis. Als ik niet zo'n zwakke gezondheid, was ik vast mee gegaan.
Mooie foto's.Dank daar voor.

ds. Dick

Lieve mensen,

Op de splitsing van cardo vanaf de damascuspoort gelopen, verkopen ze de heerlijkste aardbeien van Jeruzalem. En niet duur!
Heerlijk om jullie verhalen te lezen, doet me goed dat jullie zoveel lol hebben met elkaar en veel moois beleven. Dat met die psalm hadden wij beter georganiseerd...:) wel mooi he om te doen!
Het klinkt allemaal heel joffi , dus nog heel veel plezier en sjaloom voor de komende dagen.
Tot slot nog een mopke voor Joseph:
Man tegen zijn vrouw…….
Hij: Laten we er eens een mooi weekend van maken.
Zij: Da’s een fantastisch idee ! !
Hij: Goed, dan zien we elkaar maandag weer ! ! !

Groetjes vanuit zonnig Woudenberg,

Dick

Harma

Hoi Harm Jan en Jantje.

Wij volgen jullie belevenissen op de voet.
Wij kunnen ons voorstellen dat jullie volop genieten en dat het erg bijzonder is om dit allemaal mee te maken.
Geniet nog van de laatste dagen.

Groetjes,

Roelof, Harma, Raymond, Melvyn en Yoran

nieman49@hetnet.nl

Fijn,dat alles zo goed gaat.Of je 40 jaar geleden of nu bij de klaagmuur bent of niet,indrukwekkend is het.Ook de film van jesus star ,die toch fantastisch is opgenomen ,levert bij mij altijd vragen op.O.a judas.Jezus zag.Dat blijft belangrijk,maar Judas ook?
Geniet en onthoud alles goed.Groeten annemarie.

Dineke

Heerlijk dat jullie allemaal zo genieten!
Heb de belevenissen gevolgd en me zo ook een beeld kunnen vormen. Geweldig zo'n weblog.
Dank je wel.

Groetjes en tot ziens, Dineke de B.

Arie Nijmeijer

Leuk, Sake op een bankje in de zon. Mag ik mijn geliefde zien? Zijn er niet meer foto 's?

Jolanda en Marcel

Hoeveel pondjes ben je al aangekomen Bertus?
Je kleding is namelijk vandaag met de post meegekomen, maar alvast ruilen voor een maatje groter? Wat leuk dat de dadels in de bomen groeien, kunnen jullie ze ook eten? Lekker met boursin ...groetjes en knuf van Fons en Guus.

P.S. Een suggestie voor de foto's: www.flickr.com

willy van dam

we volgen jullie op de voet,leuk om te lezen wat jullie allemaal doen iedere dag.
nog bedankt voor de felicitatie.
groetjes uit elst.

Joke Terlaak Poot

Wow, opnieuw een boeiende dag; en vooral het verhaal met die waterpijp spreekt me aan.
Joke

Jeroen