Destination unknown

De laatste dag in Tiberias.

Beste mensen

Om 7:00 uur gaat vandaag onze wekker. De zon schijnt en we hebben er allemaal weer zin in. Al bij het ontbijt zit iedereen te genieten van al het lekkers dat voor onsis uitgestald. Elke dag staan we stil bij al deze zegeningen en beseffen we maar al te goed dat niet iedereen dat kan zeggen. We genieten!an om 8:30 uur in de bus. Het zonnetje schijnt en in de loop van de dag wordt het steeds warmer. We rijden richting de Golanhoogte en buschauffeur Jamil leidt onszonder blikken of blozen langs haarspeldbochten de bergen op en de dalen door. We stoppen in Sefad, een klein dorpje dat door gids Joseph Jeruzalem in het klein wordtgenoemd. We zijn vroeg en dus is het gelukkig nog niet druk. In de synagoge worden we ingelicht over het joodse geloof en zien in de nauwe straatjes orthodoxe Jodendie opvallen door hun kleding. Joseph legt ons uit hoe zij in hun kleding en door hun gebruiken zich dagelijks bepalen bij het geloof en de wetten. Het is verder eentypisch kunstenaarsdorp en we hebben nog een half uur de tijd om in de diverse galerieën en winkeltjes prachtige kunst te bewonderen. Dan weer in de bus naar Katzrinnaar de plaatselijke bakker die naast de koffie ook heel veel en heel lekkere taart op de balie heeft staan. Er zijn maar weinigen die de verleiding kunnen weerstaan(dik zijn we nu toch al) en Daniel betaalt alles uit de gezamenlijke koffiepot. Wat niet weet, wat niet deert, want de prijs is er wel naar! De plaatselijkezilversmiddoet vervolgens goede zaken. Wat is dat toch met vrouwen en glimmers? Heren, jullie vrouwen hebben weer een nieuwe voorraad kettingen en ringen aangeschaft (maar erzijn ook kadootjes bij hoor). Dan weer in de bus naar een uitkijkpunt waar we in de verte de berg Hermon zien met besneeuwde toppen. We kijken naar een stukniemandsland, een VN-post en in de verte zien we een minaret uit buurland Syrie, dat geen vredesakkoord met Israel heeft. Jan herinnert zich nog goed de 6-daagseoorlog uit 1967 (hij was toen 17) en dat hij dat toen heel beangstigend vond. Uitkijkend over Syrie spreken met elkaar over de situatie van dit land. Hier op dit puntlijkt het allemaal zo vredig, maar het tegendeel is waar. Joseph vertelt dat het niet mogelijk is om over land de grens naar Syrie over te steken. Niet veel later inde bus vraagt een van ons (raad maar wie) wanneer we nu dan toch in Syrie aankomen. We liggen dubbel en hebben grote pret, om deze opmerking van de vrolijke.... Hetwordt tijd voor de lunch met van de bakker uit Katzrin meegebrachte stokbroodjes met kaas, ei of tonijn. We picknicken buiten onder de bomen bij Banyas, een van debronnen van de Jordaan. Wat is dit leuk! Beter dan de vreetschuur van gisteren. Morgen gaan we weer picknicken, dit keer bij Gan Hashelosja (warmwaterbronnen). Banyasis ook de naam voor het oude Caesarea Filippi, waar vele voetstappen van Jezus liggen. Langs de rivier lopen we stroomopwaarts. Een schitterende wandeling vananderhalf uur. Wat een prachtige natuur en hoe bijzonder is het om hier met elkaar te lopen. Tijdens de wandeling ontspinnen zich vele gesprekken. Dat zoveelverschillende mensen die elkaar van te voren niet (goed) kenden nu steeds dichter tot elkaar komen is en blijft bijzonder. Het is nu al goed, deze reis en we zijn nogniet eens op de helft! In de bus terug naar Tiberias leest Daniel het verhaal dat hij gisteren schreef voor. Applaus van de groep valt hem ten deel. We zijnnieuwsgierig naar de reacties die hierop zullen komen, maar dat horen we morgen in de bus. Iedereen kijkt uit naar wat jullie allemaal schrijven en we roepen jullie opom dit vooral te blijven doen. We hopen echt dat het nog lukt om foto's te uploaden, want die hebben we inmiddels in overvloed! Terug in het hotel gaat een groepjepostzegels kopen, anderen gaan zwemmen (Sake zwemt voor de 2e keer na 30 jaar, hij wordt nog eens kampioen), en twee dames gaan toch met de taxi en gids Joseph naar dediamantslijperij om toch nog iets heel moois te kopen (nadat met manlief thuis is overlegd). Om 7 uur komt iedereen fris gedoucht bijeen voor de dagsluiting. We delenonze ervaringen van de dag, zingen het lied 'Op bergen en in dalen', danken voor deze dag en bidden tot slot om een zegen over de maaltijd. Op dit moment is het halftwaalf en zitten Woudenbergers en Smildegers bij elkaar in de lobby, alsof ze elkaar al jaren kennen.
Hebben we nog gelachen vandaag?
Natuurlijk, maar de schrijvers van dit verhaal merken dat mensen voorzichtiger worden met hun uitspraken. Het kan immers in deopenbaarheid worden gebracht en dan word je het tweede pispaaltje, naast Jan. Toch nog enkele dingen:
- Gera, de vrouw van Jan Badmat, is haar man en z'n matje wel een beetje zat nu. Ze vond een extra kussen op haar kamer en plaatste dat pontificaal rechtop tussen detwee hoofdkussens in. Jan noemde dit 'het toppunt van een droomhuwelijk'.
- De wandeling van vandaag ging over een smal paadje, waardoor mensen met maximaal twee naast elkaar konden lopen. Sake sprak over een rustig dagje, zijn schaapjeskonden de weg niet kwijtraken.
- Gids Joseph kent erg veel moppen. Vaak komen ze tussen zijn verhalen door. Zo vertelde hij: de Arabische man is erg lui. Zijn vrouw moet al het werk doen. Hoe maakteen Arabische man een omelet? Er werd geen antwoord gegeven, omdat iedereen verwachtte dat dit bij het verhaal hoorde. Het antwoord luidde: hij geeft zijn vrouw tweeeieren.
- Een aantal mensen in de bus heeft al dubbel gelegen om de volgende tekst, en in het bijzonder moeten we Grietje hier nog even noemen. Ze plaste namelijk bijna in
haar broek bij het horen van de spreuk van de dag van Fatima:
Ik zie niks, waar is het licht?
Het is zwart voor mijn gezicht.
Ach, ach, wat ben ik dom,
ik heb mijn burka andersom!

Een goede nacht gewenst!

D&D

Reacties

Reacties

Esther

Marriet, jij komt die grens wel over hoor! Gewoon lief lachen.

Mam, haal dat kussen weg. Zo hebben we je niet opgevoed. Thuis heb je ook geen extra kussen. Ik begin nu wel te snappen waarom er zoveel oorlog is daar, het zit vast in de lucht...

Ada, houd jij ze een beetje in de gaten? Als ze gaan scheiden, dan mag ik toch wel bij jou komen wonen?

lambertine

goedemorgen!

(:

toppie!
wederom een leuk verhaal!

jan badmat, geniaal! :)

mensen,

veule wille daarin israël!

wil halsema

Wat weer een leuk verslag. 1967 weet ik ook nog heel goed. We hadden het op de radio gehoord en vlak daara ging ik onder narcose(blindedarm).Toen ik naar huis ging,was de oorlog voorbij.
Nu even iets over Woudenberg. Dat zijn geweldige mensen, ik heb daar familie.Woudenbergers zijn soms wel verstrooid.Mijn nicht en neef trouwden in 2007
op een Zaterdag. Was heel koud.Moesten een uur wachten, want de ambtenaar had zich verslapen.
Dat heeft hij lang moeten horen,want mijn neef kende hem goed.Wens jullie vandaag weer een goede dag.
tot mail.

Karen Flantua-van der Laan

De verhalen worden steeds langer, heerlijk. Zo kan ik me een goed beeld vormen van jullie dagen. Ik hoop dat de liftgangers het incident achter zich hebben kunnen laten. Maar zo lang je nog niet schrijft dat mijn vader zijn pet niet meer draagt en mijn moeder vis eet, is alles vast goed en normaal met m'n ouders. Of heeft mams ook een bijzonder tijdelijke allergie voor ei ontwikkeld, dat komt ook wel eens voor.
Ze geeft zelf maar uitleg.

liefs Karen

Arie Nijmeijer

Helemaal met Karen eens. Die verhalen - steeds langer en leuker! Ik geniet op afstand mee. Maar - is mijn dierbare er nog wel bij? Zij loopt wel niet in zeven liften...eh ..sloten tegelijk, maar toch..
Jullie belevenissen zijn zeer welkom. Pas goed op elkaar en tot gauw. Knuffel voor T. (O ja, Ineke is jarig!)

j k d

de kinderen hebben de loempia gemist jij ook
liefs

Tamara

even een berichtje voor oma D.
hoop dat je het daar gezellig hebt.
dat heb je wel verdiend.

gaat het nog goed met nijn??
ik zie je als je weer terug komt en dan zorg ik voor mooie bloemen.

dikke kuzz,
je niet zo kleine kleindochter Tamara

astrid

na de verhalen steeds te lezen, begrijp ik dat jullie er allemaal erg van genieten.
wat een belevenissen na 5 dagen al, en dan nog 6 te gaan.

dat wordt een reis waar je lang over na kunt praten.
de gr. aan mama trijn
groetjes van astrid, jan en patricia

Thomas

AZ - TWENTE 1-0!! nog 1 puntje Daniel! Gr. Thomas

Marjan Hof

Omaaaaaaaaaaaaaaaa,
Waar was je nou vandaag. Ik zag toch echt de loempiaboer staan. Mama zei dat je er volgende week wel weer bent. O,ja ik ben ook nog gevallen. Mama noemt mij nu Ruben diklip. Ik mis je, nou doeiiiii
Knuffel van Ruben

Cobi

Ook ik had de naam "Marriet" al op de puntjes ingevuld. Ik las dat Esther dat ook al deed. Wat knap van mijn kleine zusje. En zou je niet bij mij komen wonen als onze ouders gaan scheiden? Een au-pair in huis zal mij wel bevallen. En mam, een kastdeurtje ertussenin is veel steviger! Wat aardig van papa dat hij je terug liet gaan naar de diamantenslijper;-). Mark blijft de hele dag maar op en neer lopen naar Brian. Hij gaat telkens logeren, maar eerst moet oma thuis zijn. En Lex maar piepen achter die deur. We hebben hier ook lekker lenteweer, maar als ik jullie verhaal lees over het picknicken, wordt ik toch een beetje jaloers. Voor nu nog een fijne avond en weer hele fijne dagen gewenst! xxx-jes Cobi

Cobi

Ben ik helemaal het aller belangrijkste Woudenbergse nieuws vergeten te vertellen. Het is kermis!! Rik stuitert al 2 dagen door het huis en lag om half 2 al voor de hekken te wachten tot de kermis om 2uur open ging. Jeanet heeft de Woudenbergse jongens het hoofd op hol laten slaan. En Mark...hoe harder ze botsten hoe beter. En in de octopus...omhoog, in de rondte, achterstevoren, dikke pret. Wij hebben de oliebollen al weer op. Oh, als ik die toch eens kon ruilen tegen een stokbroodje tonijn van jullie bakker uit Katzrin....

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!