Destination unknown

De afgelopen twee dagen.

Beste mensen,

Eindelijk weer een berichtje, want we horen dat jullie zitten te smachten op een teken van leven. Wij zullen een beknopt, doch zeer interessant verslag maken van deafgelopen twee dagen.

Zondag
Deze dag begonnen we met een kerkdienst op een speciale plek: middenop het meer van Tiberias. Dankzij de mooie preek en de perfecte locatie hiervoor werd het een zeerspeciale ochtend. Hierna voeren we naar de oever van Yigal Allon, waar een heerlijk kopje koffie/thee/cappuccino op ons stond te wachten. We hoorden het verhaal overde vondst van een boot uit de tijd van Jezus. De boot zelf konden we bezichtigen, maar het verhaal eromheen was eigenlijk veel mooier, mede dankzij Chaïm. Dit kleine,oude mannetje wekte bij alle vrouwen vertederende gevoelens op. Aan het meer van Tiberias hebben we vervolgens Petrusvis gegeten. We waren niet de enigen (lees: hetwas er stampvol). Gesterkt door het maal togen we naar de Jordaan en bezochten we de doopplaats Yardanit. De meesten van ons kunnen nu zeggen dat ze in de Jordaanhebben gestaan. Het laatste onderdeel van deze dag was de bezichtiging van een diamantslijperij, waarna natuurlijk sieraden gekocht konden worden voor duizendeneuro's. Uiteindelijk heeft echter niemand iets gekocht, hoewel een paar vrouwen er erg dichtbij was. Wat nog niet vermeld is: deze dag was het broeierig warm. Er wasgeen zon, maar toch vermeldde de thermometer 30 graden. We doken hierom het zwembad in (ook Sake, die al 30 jaar niet gezwommen had). Gelukkig was er een badmeesterter plaatse. Bij het diner bleek dat de groep al echt een groep is. We bleven lang natafelen en hadden goede,leuke en diepe gesprekken. In de tuin dronken we nog waten lagen we allemaal in een deuk om moppen van o.a. Marian, Sake, Marian, Ada, Marian, Marian en Marian. Zus Jeanet wist niet wat ze hoorde, aangezien de moppen vanMarian alsmaar schunniger werden. Al met al een intrigerende dag. Wat nog vermeld moet worden: Sake de schapenhoeder kan hier in Israël zijn werk gewoon blijven doen.Constant loopt hij achteraan om ons bijeen te houden en in de goede richting te leiden.

Maandag
Iedereen was op tijd bij het ontbijt. De bus vertrok om half negen naar de berg van de Zaligsprekingen. Het weer was mooi; zon en enkele wolkjes. We zijn weer lekkerverkleurd. We hebben een wandeling gemaakt van boven naar beneden. Het klinkt heel simpel, maar was heel bijzonder, omdat we ons waanden in de sfeer van Jezus' tijd,en in hetzelfde landschap rondwandelden. Dominee Diete las de zaligsprekingen voor en we waren twee minuten stil omdat het de Holocaust Memorial Day was. Sirenesschalden over het meer en ieder had z'n eigen gedachten op dat moment. Aan de voet van het meer bezochten we achtereenvolgens de kerk van de wonderbare spijziging ende plek waar Jezus voor de derde keer is verschenen aan de discipelen. Marriët was kwijt (ze was een winkeltje ingelopen), maar ze klom in een boom, correctie: op eensteen, en Sake zei: kom naar beneden Marriët, heden moet je bij de groep verblijven. Na een korte bezichtiging van Kapernaüm verheugden wij ons op de lunch die onsbeloofd was. Helaas, helaas, deze lunch ging niet door. Gids Joseph zorgde er gelukkig voor dat we toch nog ergens konden eten: opnieuw een zogenaamde 'vreetschuur'.Erg gezellig (niet sarcastisch bedoeld). In de middag bezochten we Kana en Nazareth, twee bijbelse plaatsen die echter niet stilgestaan hebben in de tijd. Hier wonenArabieren en Joden vreedzaam naast elkaar. Vele winkeltjes, veel mensen, het verkeer was een ramp. We hebben twee kerken bekeken die gebouwd zijn naar aanleiding vanhet bijbelverhaal dat zich op die plaats heeft afgespeeld, namelijk de bruiloft te Kana en de aankondiging van de geboorte van Jezus aan Maria te Nazareth. Net zoalswij een lied gezongen hebben in een andere kerk, troffen we hier mensen die, elk op hun eigen manier, hun geloof vierden en beleefden. Lambert en Hendrikje sloten dedag af, waarna we allen ons buikje (opnieuw) vol en tonnetjerond gegeten hebben. Dat wordt weer Weightwatchers of Sonja Bakker, want dit zijn allemaal SAS-dagen.
Hierom hebben wij hard gelachen:
- In de lift mogen slechts vijf personen. Dit staat op een waarschuwingsbordje, en niet alleen in het Hebreeuws en Arabisch, maar ook in het Engels. Only 5 persons.Toch meenden Marriet, Gera, Zwaan, Hans, Roel, Errisje, Harm-Jan en Jantje dat ze met z'n vijven waren. De lift dacht hier anders over en besloot halverwege om deze vijfpersonen vijf minuten vast te laten zitten. Deze vijf personen waren erg geschrokken. Alle vijf zullen ze het niet weer doen.
- Om de deuren van de hotelkamers op slot te doen, moet je een knopje aan de binnenkant van de deur indrukken. Ada vraagt bij het verlaten van de hotelkamer aanMarriët: 'heb je al gedrukt?', waarop Marriët even nadenkt en dan zeer serieus zegt: 'nee, maar ik sla vandaag gewoon even over'.
- Jan heeft de grote handdoek gevonden, maar zijn reactie hierop was: 'deze handdoek is toch veel te groot, als ik me afdroog gebruik ik maar een klein stukje. Je moetje eigenlijk al gaan afdrogen, terwijl je nog aan het douchen bent!'. Daarom deze oproep: is er iemand te vinden die deze man begrijpen kan?

De dominee heeft het berichtje gelezen en zag dat het goed was, dus hiermee eindigt dit verhaal. Amen.

Ps: Het online zetten van de foto's gaat waarschijnlijk niet lukken. Vandaag lukt het sowieso niet, de foto's zijn kennelijk te groot. Er is slechts 1 foto geupload (een mooie foto van een deel van Caesarea). Ik zal de foto's comprimeren en het morgen nog eens proberen. Desnoods kan ik een fotosite opzoeken (picasa bv., als iemand nog een goede site weet, ik sta open voor suggesties). Jullie moeten het dus doen met dit verhaal, Google en jullie eigen verbeelding.

Renate

Dag mam

Voor je het Jeroen in Ghana syndroom krijgt (iedereen krijgt reacties behalve ik) hier een reactie van ons. Nou ja je wilde niets weten dus daar laten we het dan maar bij he ;-)
Nee hoor grapje. Ik mis je nu al en ga rustig mijn gangetje.
Heb al even gebruik gemaakt van je bad en heb gezien dat je katten goed te eten krijgen. (niet meer mee nemen he!!) Met rocky zal het ook wel goed gaan. Heb nog geen klachten gehad van Ellen.
Ben blij om te lezen dat sake zo goed op zijn 'kudde' let. Valt me trouwens wel een beetje tegen te lezen dat je niet eens even een souveniertje mee hebt genomen uit die diamantslijperij ;-)

Veel plezier nog en geniet er van.

Liefs Danny en Renate

Trea

Hallo Israël reizigers,

Wat fijn om te horen dat jullie het daar zo naar jullie zin hebben en genieten van de vele indrukken die jullie opdoen. Wij genieten hier ook een beetje mee door de super verslaglegging. Het geeft ons hier een gerust gevoel, want het is voor ons pa en ma wel de eerste keer dat ze met een groepsreis gaan. Nog veel plezier met elkaar en wij wachten op de verhalen en zien de foto's met smart tegemoet. Paps en mams, de groetjes uit Vjenne en geniet ervan.
Adri, Trea, Lambertine, Wout, Job en Obed.
We blijven jullie volgen.

Jeroen

He mensen.
Zal ik dan ook maar even reageren om het jeroen-in-ghanasyndroom te voorkomen?
Hoop dat jullie allemaal genieten. Wat weer een verhaal van Rolinca op het vliegveld. Is er trouwens wel hard gezongen voor mn moeder? Zo te horen is Sake weer lekker bezig. Ik dacht dat de dominee de hoeder was, of heeft Sake zijn roeping misgelopen?? :P

Geniet maar van alle indrukken, en hoop niet dat de moderne wereld te veel in de weg staat bij je beeld van het Bijbelse Israël (want dat zal soms best een verschil zijn)

Sjalom en Ashira enzo:)

Karin Kappen- beamer

Hallo allemaal,

Zou het ook leuk zijn om zondag as een foto van jullie op de beamer te laten zien? Met de groeten van jullie natuurlijk?

Arie Nijmeijer

Schitterend; dit zijn de teksten waar we op zitten te wachten. Met een beetje fantasie zien we jullie wandelen, zwemmen!, klauteren en zweten. Goed verhaal, Daniël. Zwaan en Hans krijgen de cel-scène nog vaak te horen, reken maar. Hier is het lente en we missen jullie. Veel plezier verder - en een ferme knuffel voor mijn geliefde.

niema49@hetnet.nl

Hallo allemaal.Het moet fantastisch zijn om alles te zien,en het op te slaan.Wanneer ik het laatste deel van de Mattheuspassion hoor,ben ik in jeruzalem.Zelf heb ik veel verhalen vaak verteld,en altijd voorbereid.
Het amphitheater vonden jullie in Cesarea vast indrukwekkend.
Alles heeft zoveel geschiedenis.
Groeten aan allemaal,annemarie

Esther

Natuurlijk begrijp ik Jan! Als je je tijdens het douchen al af en toe afdroogt, gebruik je meerdere kleine stukjes. Uiteindelijk heb je dan toch de hele handdoek gebruikt. Maar je kunt ook het gastendoekje gebruiken pap.

Het gaat hier nog steeds goed, ik heb al twee keer heel lekker gekookt.

Reinier

Jan de Lange begrijpen ?
Ja Soms
Hebben jullie al gezwommen in de Dode zee?
Dat kan niet in je onderbroek Gera

andries en debora

Hallo hier even een berichtje namens julian;
De mobile provider doet het niet dus we kunnen nu niet sms&,
Opa en oma; we hebben een klein babygeitje. Het is een meisje en ze heet lara.
groeten julian

wil halsema

Wat een geweldige dagen hebben jullie gehad. Zo dicht bij de Bron.De bijbel wordt dan echt tot leven geroepen.Nog fijne dagen gewenst.

Cobi

De naaste familie van Jan badmat begrijpt allemaal een beetje. Ik denk niet dat er een psychiater in Nederland te vinden is die daar meer van kan maken. Misschien moeten jullie Jan gewoon maar het badmatje laten gebruiken. In de kerk werd afgelopen zondag ook nog even over jullie gesproken en voor jullie gebeden. Heel veel reacties van voorhof leden (was maandagavond met condoleren en Con Amore wel raak). Even voor de duidelijkheid: Niet iedereen in Woudenberg is zo grappig als dat lekkere stel van ons;-)

Geniet van al het moois dat jullie zien en geniet ook van de gezelligheid.
groetjes (x) uit woudenberg

Brian

Zet Jan maar gewoon op het balkon om op te drogen. En anders dan Esther heb ik al een was gedraaid. Volgens mij is er slechts 1 trui gekrompen.

Lucas

Hallo opa Hans en oma Zwaan,

zo te lezen hebben jullie het goed naar je zin, en valt er daar genoeg te zien en te beleven! (papa en mama hebben alles voorgelezen ;-)
Maar jullie moeten wel lief luisteren naar de mensen van de lift hoor!

Ik wil jullie nog heel veel plezier wensen en mis jullie al wel een beetje!

dikke kus van Lucas
ps: hier ook spannend nieuws, want ik heb vandaag m'n potje voor het eerst echt gebruikt!

Mieke van der Laan

Hallo Hans en Zwaan
Wat hebben jullie al veel ondernomen en goed om te lezen dat gezellig is. En dat van die lift, ik zie het voor mij, en hoor jullie zeggen ,och dat geld niet voor ons.
Veel plezier iedereen
mieke

obed borger

hoi gaat alles goed daar hier wel hoor.

nog veel gedaan?

groetjes obed borger.

Karen Flantua-van der Laan

Erg fijn om weer iets van jullie allemaal te horen. De verhalen zijn prachtig en kleurijk. het spannende lift verhaal deed me erg lachen, maar het zal best eng zijn geweest voor mam en pap en die veeeeeelllleeee anderen die in die lift gepropt zaten. Veel plezier op de rest van de reis.

liefs Karen

lambertine

hallo!

leuke verhalen (:
een welkome afleiding in de drukte van alle dag hiero in nederland,

opa, bij thuiskomst gaan we samen een wijntje drinken op het feit dat ook jij zelfs hebt gezwommen (A).
zwemdiploma wordt geregeld,

wanneer is onze eerste duikcursus ? ? ;)

en oma,
30 april kom ik naar bovensmilde om koninginnedag te vieren, is dat te laat of moet ik de 19e al op de stoep staan?? je snapt waar ik het over heb..

een dikke zoen voor jullie!

ik ga gauw op bed, want de wekker gaat morgen om 6 uur alweer. . ( gaaaaap! )

veel plezier daaro!

liefs lambertine

Karin

Leuke verhalen, jullie hebben erg veel plezier en genieten volop zo te lezen.
Geniet ervan, en Rolinca.........niet te zwart terugkomen he? Anders word je weer aangehouden bij het vliegveld, lijk je niet meer op je foto.......haha
Veel plezier allemaal!