Destination unknown

Het échte begin van de reis!

Hallo beste, lieve, aardige en/of vriendelijke lezers!

De eerste échte dag zit er zo goed als op! De route in het kort: Netanya - Caesarea - Karmel - Megiddo - tuinen van de Bahai - Tiberias. Ik begin, uiteraard, bij hetbegin.
Vanochtend vroeg vertrokken we vanuit Netanya naar Caesarea. Wat nu ruïnes zijn, was vroeger een bruisende stad met een zeer goede en veilige haven. Dankzij een kortfilmpje hebben we een goed beeld gekregen van hoe de stad (en vooral de haven) er vroeger uitgezien moet hebben. Omdat we Nederlanders zijn, gingen we meteen hiernakoffie drinken. Daarna vlug door naar de volgende plek!
Volgens de planning zouden we na een niet al te lange busrit aankomen op de top van de berg Karmel. Helaas was dit niet het geval. De Druzen (dit volk is in deminderheid in Israël) hielden een protest/lentefeest. Hoe ze dit combineerden werd niet helemaal duidelijk, feit was dat de bus geen kant meer op kon. De groep istoen een stukje teruggelopen, zodat we eerst wat konden gaan eten. Een uurtje later konden we verder, richting het klooster Muhraka. Dit klooster is gebouwd op de topvan de berg Karmel, waardoor we een schitterend uitzicht hadden over de omgeving.
Vlug door naar Megiddo, opnieuw een stukje vergane glorie. Weer begonnen we met een filmpje, waarna we door het gebied gelopen zijn. Ook hoorde hier een tunnel bij,waardoor er vroeger altijd rotswater gehaald kon worden van onder de stad vandaan (dus ook als de stad belegerd werd). Met de bus reden we hierna snel weer door.In de stad Haifa vind je de tuinen van de Bahai-tempel. De stad is deels tegen de bergen aan gebouwd. Hier is gebruik van gemaakt: elke tuin bevindt zich een niveauhoger dan de vorige. Zo krijg je een erg mooie 'opeenstapeling' van tuinen te zien. Vanaf helemaal bovenaan was het uitzicht ook weer schitterend!
Uiteindelijk zijn we in Tiberias beland. We zitten vlak aan het meer. Het hotel is goed, het eten is lekker en de sfeer is prima. De reacties op het vorige stukjezijn doorgegeven, maar het zou teveel werk zijn om er op te gaan reageren. In ieder geval: bedankt voor het reageren, iedereen hier vindt het leuk dat jullie thuis in gedachten met ons meereizen!
Tot slot nog een drietal (volgens ons) leuke opmerkingen. De eerste: toen we helemaal bovenaan de tuinen stonden en iedereen zich aan het vergapen was aan al hetmoois, liep Sake achter ons langs. Zijn gemompel klonk als volgt: 'hardstikke leuk dit, maar laat ze de Delta-werken maar eens bekijken, dá's pas interessant!'.
Ten tweede: het woord voor 'bedankt', is hier 'toda'. Marriët vergiste zich echter, toen zij wegliep uit het eetgedeelte, zei ze vrolijk tegen een ober: Taco!
Ten slotte het derde. Jan uit Woudenberg wilde zich voor het avondeten nog even verfrissen. Hij had zich gedoucht en wilde zich gaan afdrogen. In de badkamer hingenzes (zes!) handdoeken, maar wat pakt Jan? Het matje waar de meeste mensen op gaan staan wanneer ze uit het bad stappen, gebruikte onze Jan, u raadt het al,als handdoek. Genoeg voor vandaag, tot het volgende berichtje!

Groeten, Daniel

Antoni van Delden

Hallo Diete en DaniëL,
Allemaal heel interessant, leuk om van jullie te horen,
wat me interesseert is de Bahai tempel, zijn jullie alleen naar de tuinen geweest of is daar ook een bedehuis voor de Bahai's ?
Misschien heeft die meneer uit Woudenberg een groot lichaam, dan zou ook het carpet gebruiken in plaats van een handdoek.
We zien met verlangen jelui's vogende bericht af, mede namens Eric..
Antoni

Arie Nijmeijer

Een drukke eerste dag dus. Mét genieten, lijkt me. Fijn. 52 jaar geleden (1958/Suriname) heeft een amerikaanse Bahai-zendeling maandenlang achter me aangezeten. Interessant, maar vooral goed voor mijn engels. Morgen dus boottocht, kerkdienst en de Jordaan. Laat Jan uit W'berg z'n matje niet vergeten! Een fijne dag jullie - en een knuffel voor de neige echte.

Karen

Prachtig om te lezen dat iedereen zo'n plezier heeft, en kan genieten van al dat moois of interessants om hun heen. En voor ons is het heel fijn om de verhalen te lezen, kunnen we er ook een beetje bij zijn.
Pap en mam, dikke kus van de Flantua's

Arie Nijmeijer

- enige - dus.

Joke

D&D,
bedankt voor het verslag van de eerste dag; tussen de regels door lees ik dat jullie tijd te kort komen. Maar alle waardering hoe jullie dit in een notendop hebben weten te schetsen. Daniël, mijn oprechte complimenten!

Liefs, Joke

Reinier van Roekel

Aan Gera en Jan
Heb je nog wel tijd om te roken Jan ?
Of rook je nu op de hoogten
Ja er gaat gauw iets mis Jan
In het vervolg de grootste handdoek pakken

Jan Boer

Hallo,

Mooi om dit allemaal te lezen en te volgen. Daniël je hebt deze intensieve eerste échte dag in Israel heel mooi samengevat.

Groeten,

Jan

eenzame Jan Age en Jitze

jooooooow,

onze dag was wel wat saaier dan die van jullie!
ik heb eerst helemaal in m'n eentje een taart gebakken! en iedereen op het feest vond hem lekker! :D dus ik ga hem gewoon vaker alleen maken haha.
maar ik ben nu net terug van de jarige jet en ik ga zo voetbal kijken xD
nog veel plezier daaro!

dikke tuut ajeto

minna en yt op de zondagmorgen

vroeger deden de drie kindren nicolai altijd eenzelfde spelletje in de auto: de één de ogen dicht en vragen: "waar zijn we nu?"en de ander vertellen waar we waren. we waren geregeld, zo niet elke rit wel een keer, bij het meer van Galilea, is dat in de buurt? wie weet is het net zo mooi als het was in de auto met d'ogen dicht..

dikke tuut en geniet met volle teugels!

diana

hallo ma
het is heel erg leuk om op deze manier ook een beetje me jou mee te reizen.

liefs en kus je meisje

daniel bedankt voor de reisverslagen.

Roel van Woudenberg

Leuk dat jullie zo reageren. Jan badmatje is erg onder de indruk voor de belangstelling.
We hebben een prachtige kerkdienst gehad op het meer. Indrukwekkend en voor allen een belevenis.
Groet van ons allen.

Esther de Lange

Mam, ik mis je nu al... Ik heb een grote tas met was staan!
Verder is alles hier onder controle, we zijn nog niet verhongerd. Het was wel een tegenvaller dat de kasten bijna leeg waren.
Brian is ook weer thuis. Cobi, Jacqueline en ik hebben hem gister opgehaald.

Veel plezier, op tijd bukken (de stenen komen hard aan) en de groeten van Jacqueline.

Liefs,
Esther

p.s. Nu snap ik eindelijk waarom de badmat altijd zo nat is.

Bianca Mulder

Beste Daniel,

Leuk dat je alles op deze manier verteld!
Groetjes aan Bertus & Riki Mulder.

Bianca, Dick, Niki & Django

Trudy Labuschagne

Hoi Diete en Daniël,
Het zou leuk zijn als jullie ook tijd hadden om foto's te plaatsen... het klinkt allemaal zo mooi!

Groetjes van Trudy

Sep & Jonas Nijmeijer

Hallo Oma,

Wat leuk dat je met het vliegtuig bent. Hier gaat alles goed. Het is zondag en we zijn naar een bril voor mama gaan kijken. Helaas zijn op koopzondagen de brillenwinkels niet open....

Tot snel Oma!!

Sep & Jonas

Lambertine Borger

Hallodijee!

Oepsie de poepsie,
een dag per ongeluk vergeten jullie te volgen..
Ik wilde dat ik in het mooie Israel zat!
De verhalen klinken super!!

Enne opa en oma,
wil jullie een super dikke knuffel vanuit het superkoude nederland geven !! (l)

Een goede reis!

Ciaociao uit vriezenveen.

Cobi

Ik las al dat Esther klaagt over de tas met was, wat mij meer opvalt zijn de ingevallen wangen van Andre, Brian en Esther. Hoe lang houden ze het vol zonder een eten kokende moeder? De groeten aan opa badmat!
Groetjes, Cobi

kayleigh

hoi mam!

beetje leuk daar?
veel plezier nog! en tot snel

blijf nog maar even weg, het is heerlijk rustig zonder jou!
hahahaha grapje.

liefs, ons!

voor hieke van jolanda

hey buurvrouw lekker genieten hoor en denk je erom dat je een extra kaarsje aansteekt. xxx jolanda

Klaas

leuk stukje.

en zo te horen naar je zin.
geniet ervan.

mazzel

Peta en Bert

Ha zussie en zwager
Hebben jullie het een beetje naar je zin
Ziet er goed uit de verslagen nagaande
Veel plezier nog
Groeten Peta Bert en de rest

wil halsema

Wat hebben jullie veel gezien op 1 dag. Geweldig.
Fijn dat alles kan vastgelegd worden. groet voor de hele groep.

Diete

beste mensen,
we kunnen nu even bij een kibboets op internet en lezen al jullie reakties. Iedereen vindt dat ontzettend leuk. Ga dus zo door. Vandaag komt er hopelijk weer een nieuw verhaal van Daniel op de reisweblog te staan, want we hebben alweer heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeeeel beleefd. Maar het is niet altijd mogelijk om op internet te kunnen. dus vandaar. Maar er komen ook nog foto's aan. Tot een volgende keer. Wij gaan nu naar Kana en Kapernaum. Het is hier overigens heerlijk weer en warm. We moeten heilige kleding aan maar anders liep iedereen hier in zijn blootje (moet ik opschrijven van Rolinca hoor) doei. heel veel liefs van ons allemaal.

Daniel

Dominee, reactie is toch echt met een c :) Voor de rest: de foto's komen hopelijk snel, maar een berichtje is natuurlijk het belangrijkste. Vergeet niet: de foto's komen straks met de mensen van de groep mee terug naar Nederland! Later weer een berichtje, tot dan. Uit.

Arie N.

Gelukkig! Weer bericht. Truus, nog gefeliciteerd met je eerstgeborene. Het bed is groot en koud. Mis je wel, maar ben druk bezig. Geniet maar flink en maak mooie foto 's. Tot gauw. Knuffel

jolanda voor hieke.

Hey buurvrouw.
Kom je wel terug volgende week de verhalen zijn zo mooi.