Destination unknown

La Habana y Matanzas

Het eerste bericht vanuit Cuba. Ik zit op dit moment in mijn eigen kamer in het Seminarie in Matanzas. Het is half 1 's nachts, vrijdagavond. We hebben een intensieve dag gehad en morgen gaan we er weer vroeg uit (07:00 uur), dus eigenlijk moet ik slapen. Toch wil ik graag eerst nog wat vertellen over Cuba.

Woensdagavond kwamen we hier aan. De groep bestaat uit veertien personen; begeleiders Daan, Hester, Nelleke en Robert en 'medereisjongeren' Marjan, Douwe, Mayela, Jolanda, Coendert, Martynke, Marijke, Pieter en Evelyn. Tel mijzelf daarbij op en je komt uit op veertien. Met z'n allen klommen we ons vervoersmiddel in: een oude Amerikaanse schoolbus die helemaal geverfd is in allerlei felle kleuren met teksten over Cuba erop gespoten. We overnachtten in een hotel, omdat het Katholieke Gasthuis waar we zouden verblijven vol zat.

De volgende dag zijn we La Habana Vieja ingegaan: oud Havana. Wat opviel waren de mooie oldtimers en de vele straatverkopers (ze verkochten pinda's en tekeningen), maar ook de schone straten en dikke sigaren. Ook heb ik verschillende beroepen gezien die ik niet kende, zoals bijvoorbeeld een zeepaangever (toiletmevrouw met een extra functie). Het was mooi weer en erg warm, maar halverwege de middag begon het plotseling enorm hard te regenen. Warme druppels vielen neer op het dak van de bus. 's Avonds, toen we naar een fort gingen, was het weer droog. We woonden een ceremonie waarbij een kanonskogel afgeschoten werd bij. De knal was gigantisch! Na de ceremonie hebben we Cuba Libre's en Mohito's gedronken in een jazzclub.

Vandaag pakten we onze koffers en tassen weer in, want we gingen door! Op naar Matanzas, met een tussenstop bij het Plein van de Revolutie, waar zo ongeveer alle belangrijke regeringsgebouwen van Cuba staan. De tocht naar Matanzas was erg mooi, langs de kust tussen de groene palmbomen door. Het was een vlekkeloze rit, op twee koeien die op de weg stonden na. We hebben hier een rondleiding gekregen over het terrein van het Seminarie. Er wordt les gegeven aan theologiestudenten die overal vandaan komen. Er zijn dan ook veel slaapgebouwen, een bibliotheek, een eetgebouw, een kerk(je) en nog enkele andere gebouwen. Vervolgens maakten we een wandeling door de stad. Onze gids was een jongen van ongeveer vijfentwintig jaar. Hij is de voorzitter van de studentenvereniging van Cuba, de MEC. Ik weet zijn naam niet precies, maar het leek min of meer op Jemez. Na het eten zagen we hem weer, want samen met andere jongeren kregen we een dansworkshop over de dansstijlen van Cuba. Salsa, mambo, reggaeton en anderen; van alles weet ik nu een (klein) beetje.

Toen de workshop ten einde was, kregen we de tijd om stukjes te typen voor de weblogs. Elk reislid houdt zijn eigen weblog bij. Vervolgens stapten we met z'n allen de bus in (dus ook met de jongeren van het SET) en reden we naar een soort van uitzichtpunt. Hier hebben Mayela en ik de hele avond zitten praten met Jemez. Hij spreekt een beetje Engels en ik een beetje Spaans, dus zo kwamen we er meestal wel uit. Hij vertelde over zijn leven, zijn hobby's en interesses, zijn vrienden en zijn land. Het was een leuk gesprek waarin we veel geleerd hebben over de leefwijze van een Cubaanse jongere.

Morgen gaan we naar de gastgezinnen. In de dorpjes heeft het hard geregend, dus eerst moeten we voor iedereen een paar laarzen regelen. Waarschijnlijk zien we dan pas de échte armoede van dit land. Ik hoop dat ik hier meer over kan vertellen in het volgende bericht. Bedankt voor de reacties op mijn vorige bericht, erg leuk om te lezen! Ik ga slapen nu, maar in Nederland is het al bijna weer ochtend, dus ik wens u en jullie een goedemorgen en een fijn weekend toe!

Daniel.

Bericht van Martine: In opdracht van Daniel moest ik een verhaal kopieren van de blog van togetthere. In al mijn enthousiasme heb ik dat meteen gedaan, zonder te kijken wie dit verhaal geschreven had! Het vorige verhaal is dus niet geschreven door Daniel, maar door zijn reisgenoot Douwe. Het bovenstaande is wel van Daniel. Sorry voor de verwarring!

Reacties

Reacties

Diete

Bedankt voor het fijne weekend, het was hier schitterend weer en nu (dinsdagmorgen) regent het pijpenstelen. Maar het is hier waarschijnlijk veel kouder dan in Cuba. Goed dat je ons weer zo uitgebreid verslag doet van je belevenissen in Cuba. Jitze en ik hebben een prachtige hoogslaper voor je opgehaald voor een prikkie in Bussum en zijn toen nog op bezoek geweest bij oom Kees en tante Martha, vandaar doorgereden naar Groningen en tot slot met Martine naar de pizzeria geweest. Jitze heeft rijervaring opgedaan door helemaal naar Bussum te rijden.
Jouw eigen verhaal heb ik met interesse gelezen en constateer dat de stijl van deze tekst meer in de lijn van mijn zoon ligt. Prima te volgen en heel duidelijk. Ik ben benieuwd naar je ervaringen bij de gastgezinnen. En ik vind het leuk om te lezen dat je Spaans nog van pas komt daar.

groeten van je moederlief

oma

Het was weer een mooi reisverslag ,ik kan je helemaal volgen. morgen ga ik overdag naar BS want het is vakantie en kan ik s ávonds op tijd terug.
deze keer zonder vergissingen.
tot de volgende keer.
liefs oma

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!