Destination unknown

Cuba, wat een land!

Hallo allemaal,


Wat een land is Cuba! Na twee dagen vol indrukken, gesprekken begint een verliefdheid wel te komen. Twee totaal verschillende dagen waren het: een dag Havana met de oude Amerikaanse auto's, koloniale stadspleinen, een immense markt waar iedereen ongeveer hetzelfde verkoopt in de hoop op de toeristenpesos, cocktails, een jazzclub, Cubaanse gerechten (bonen, rijst) en ook Italiaanse. Het beeld is diffuus. Pasverworven luxe en kleine vrijheden, ‘westerse' hotels, afgewisseld met een eindeloze hoeveelheid bouwvallen, straatverkopers (pinda's en poseren voor foto's). Een hoop nationalisme en overal afbeeldingen van Che Guevara en Fidel, maar soms ook wel kritiek op de huidige situatie. Desondanks loop ik hier swingend door de straten, geniet ik van de reis in een aftandse veringloze Amerikaanse bus en van alle mensen hier. Wist je trouwens dat hier heel veel oude gele en geelgroene Nederlandse bussen een tweede thuis hebben gevonden? En dat het Nederlands Film Festival hier binnenkort films laat draaien (Todos es Amor bijvoorbeeld)? Mijn oren zijn er zo'n beetje afgeknald toen we gisteravond een kanonschotceremonie bijwoonden, een traditie uit koloniale tijd.
Vandaag hebben we eerst op het Plein van de Revolutie alle belangrijke regeringsgebouwen gezien en daarna reden we langs prachtige tropische kusten (over belabberde gatenwegen met 110 km/h) naar Matanzas, waar we op een theologisch seminarie slapen. Matanzas is een kleinere stad met grote koloniale rijkdom van weleer en met zeer veel Afrikaanse invloed op muziek en religie. Dit is waar piraat Piet Hein de zilvervloot kaapte. Hier zien we meer het leven van de gewone Cubaan: ‘Extended families' in te kleine huizen, eten kopen op voedselbonnen, een op goede connecties gebaseerde 'ondergrondse' markt, en vanavond: Cubaanse dans! Wat kunnen zij swingen, maar wij toch ook wel! Voor de rest: ik kan alleen maar zeggen dat Cuba een stortvloed aan geuren, kleuren, smaken en gevoelens toont, die doet dorsten naar meer!

Daniel.

Reacties

Reacties

wil halsema

Wat een verscheidenheid is daar te zien. Van een neef heb ik ook foto's gezien.Een totaal andere wereld.
Je verwoordt het fijn,en daar kunnen we van genieten.

Marianne Karssen

Hoi Daniel, wat een smaakvol verhaal weer van jou! In geuren en kleuren doe je weer je verslag, leuk! daar ga ik van meegenieten. Vrijdagavond hebben zo'n 40 Bovensmilligers hun smaakpappillen laten verwennen door de nieuwgestarte kookgroep, waarvan ik deel uitmaak. Het was heel geslaagd en ik vond het superleuk, hier gaan we mee door. Mensen die elkaar al wel of helemaal niet kenden aten samen in het Kruispunt en ook het koken verliep gesmeerd, terwijl wij dat ook nog niet eerder met elkaar hadden gedaan.
Vanmorgen verzorgde het koor Vision de dienst met "Jona". Zang, toneelspel, gebruik van beamer, een supercombo, ik vond het inspirerend en heel goed gedaan en heb genoten! En een prachtig weer vandaag. Wat valt er veel te genieten. Die kunst verstaan de mensen in Cuba ook, naast alle armoede en narigheid met hun swingende dans en muziek, zou je dat zo kunnen zeggen? groetjes, Marianne

diete

Mijn zoon, van wie heb je dat toch, dat geweldige schrijven waardoor ik het idee heb dat ik er zelf bij ben? Prachtig! ik ruik de geuren en zie de mensen voor me. Bijzonder dat je daar bent en de allereerste indrukken met ons deelt. Marianne heeft hierboven goed verwoord hoe het ons is vergaan de afgelopen dagen, dus daar voeg ik niets aan toe. Donderdag was de begrafenis van Annet, heel indrukwekkend, veel mensen en prachtig zonnig weer. Vrijdag moest ik helemaal bijkomen en was er gelukkig het samen eten in het Kruispunt. Heel erg gezellig! Zaterdag alleen met papa en Jitze en Kees de hond naar de verjaardag van Matty geweest en vanmorgen dus naar het clubhuis alwaar Jona werd vertoond met zang en toneelspel en beeld. Vanaf donderdag is het schitterend weer, maar wel heel koud. Morgen ga ik met Jitze voor jou een bed ophalen in Bussum, even op bezoek bij oom Kees en tante Martha, dan door naar Groningen (sleutel halen bij Martine) bed afleveren en met Jitze de stad in, uit eten en film. Je ziet het: wij hier genieten ook! Wat voor weer heb jij daar eigenlijk?

liefs en groeten van mama

Hendrikje en Lambert

Wat een schrijver is Daniel.
Dat is echt genieten van je verhaal. We beleven het zo mee. Een prachtige tijd daar. We kijken uit naar je volgende verslagen.
Groeten

oma

wat een prachtig verhaal van je,straks wil je er nog blijven. maar ik denk dat je hier genoeg trekpleisters hebt.
heb je nog iets meegekregen van de hocky wedstrijd CUBA -NEDERLAND
jammer voor cuba dat ze tweede zijn geworden.

lieve groeten van oma

Janny

Superleuk verhaal, Daniël! Ik krijg zelf zin om naar Cuba te gaan en kijk uit naar je volgende verhalen.
Geniet ervan!
groetjes, Janny

Thomas

Loeder

Joke

Hallo Daniël,
geweldig hoe je je reiservaringen - in geur, kleur, gehoor, gevoel - verwoordt! Ik ga je ervaringen wijder verspreiden, digitaal, bv via Twitter! Geniet van alles wat je ontmoet, wat je tegenkomt en ervaart. BTW, mijn studente - die graag een halfjaar wilde gaan reizen - gaat vanaf januari a.s. naar Argentinië: wellicht mede door jouw reis naar het Zilverland!

Liefs en hartelijke groeten,

Joke

Abko

Wat een leuk verhaal ik wou dat ik erbij kon zijn zou je mischien nog wat foto's kunnen maken van die oude Amerikaanse auto's dat vind Johan ook wel leuk. Nog veel plezier daar en geniet ervan!

Groetjes van Tina Johan Klaudia en Abko

Diete

bericht voor oma: het is honkbal, maar we begrijpen je wel hoor! Ik was ook benieuwd of je daar in Cuba wat hebt meegekregen van de finale honkbal Cuba-Nederland

groeten van mama

Joke

Voor het eerst in de wereldgeschiedenis, wint NL het WK honkbal: en jij zit in Cuba, Daniël! Ben benieuwd of je daar iets van meekrijgt, via Cubanen of reizende Nederlanders... Groetjes,

Joke

de koco's

Nou Daniel, je weet een ander wel enthousiast te maken. Je zult toch zo in je verhaal stappen en met je mee willen gaan op vakantie. Veel plezier nog en slurb zoveel op van die andere wereld dat je het niet weer kwijt raakt en terug in Nederland voldoende over kan vertellen.
groeten de koco's

Info Cuba

Ook nog iets meegekregen van de dood van de dappere leidster van de Damas de Blanco, Laura Pollán?
Zie: http://informatiecuba.wordpress.com/2011/10/15/laura-pollan-aan-hartstilstand-overleden/

Joke

Daniël, wat een prachtig verhaal heb je geschreven en met ons gedeeld; Cuba lijkt mij een land van zeer grote tegenstellingen. Maar ik realiseer me dat in dat land mensen wonen, mensen met gevoelens, met kwaliteiten, mensen met verlangens, mensen met alles wat mensen mensen maakt: ik denk dat jij daar wel wat van meekrijgt, Daniël!
Dank voor je verhalen!

Joke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!