Destination unknown

Kerst in La Falda.

Allereerst: ik hoop dat u/jullie twee fijne kerstdagen gehad hebt/hebben. Ik verwacht niet dat ik dit jaar nog meer ga typen dan dit verslag, dus ook alvast een heel gelukkig nieuwjaar! (Djura ;))

Het afgelopen (lange) weekend heb ik doorgebracht in La Falda. Woensdagmiddag vertrokken Elda en ik. Na anderhalf uur met de bus waren we er. 5 graden kouder en 1400 meter hoger, in de bergen! Voor Argentijnse begrippen waren het heuvels, maar ik kom uit Nederland, dus ik vond dat het bergen waren. We hebben er ook 1 beklommen, hier kom ik later nog op terug.

De woensdagavond was het echte Kerstmoment. De hele familie was bijeen gekomen om het feest te vieren. Om half 11 's avonds begonnen we met eten, en om ongeveer 12 uur waren we klaar, waarna de champagnefles open gemaakt werd. Er was vuurwerk (al was het niet zoveel, want La Falda is een kleine stad) en kleine ballonnen met vuur eronder, zodat de lucht verwarmd werd en de ballon opsteeg. Om een uur of 2 in de nacht zijn Maximo (Elda's neef, 25 jaar) en ik naar een feest geweest in een dorpje vlak buiten de stad. Ik heb veel van zijn vrienden ontmoet, en ook veel onbekende mensen, want iedereen hier houdt ervan om tegen wildvreemde mensen te gaan praten. Om 8 uur waren we thuis, maar voor Argentinie was dit helemaal niet zo laat.

Donderdag was een uitrustdag. De dag die in Nederland 'Eerste Kerstdag' genoemd wordt, stelt hier niks voor. Tweede Kerstdag (in Nederland dan) bestaat hier zelfs nieteens. Ik heb op donderdag weinig nuttigs gedaan op deze dag; een beetje leren, lezen, praten, bellen. Vrijdag was weer een uitgaansdag; we waren dit keer om 6 uur terug na een leuke avond/nacht in La Kovacha, wat zoiets bekent als 'Kleine ruimte', wat overigens een goede naam is voor het café.

Zaterdagmiddag zijn we gaan wandelen in de bergen. Hier staan nu wat foto's van online, onder andere een die misschien wel eens in een kerkdienst gebruikt kan worden. Zaterdagavond zijn we opnieuw naar La Kovacha geweest.

Op zondag werd ik wakker met spierpijn in m'n (boven)benen, vanwege de wandeling. Vandaag is het zelfs nog erger, maar dat terzijde. Zondag was een dag zonder veel belangrijke dingen. 's Avonds zijn Elda en ik teruggegaan naar Córdoba. Woensdag ga ik weer naar La Falda, dit keer om het nieuwe jaar daar te gaan vieren.

Dit was de laatste keer in het jaar 2008 dat ik een stukje heb getypt voor deze site. Tot spreeks in 2009!

Daniel

Reacties

Reacties

Klaasje

Hoi Danie'l
Ik wens jou en allen die daar bij je zijn ook een fijne jaarwisseling en een voorspoedig 2009

Joke

Hallo Daniël, uit je laatste verhaal kan ik opmaken dat ook de Argentijnen een soort van 'doodtij' ervaren, na der kerstdagen, op weg naar het nieuwe jaar. Alsof het jaar 2008 even een beetje stil houdt en na wil denken over wat er allemaal is gebeurd.
Moet bijzonder zijn, voor jou, om de jaarwisseling in Argentinië mee te maken. Niet dat de wereld na die jaarwisseling er totaal anders uitziet dan nu, maar jij bent ergens anders, andere tijdzone, andere plaats, andere mensen. Echter, ik denk dat je een mooie ervaring op gaat doen, ver weg van Nederland, maar toch ook weer op zijn 'Daniëls', want jij beleeft het op jouw manier.
Ik wens je een bijzondere jaarwisseling en ben benieuwd naar volgende verhalen.

Liefs, hartelijke groeten,

Joke

Jakob en Karin

Hoi Daniël,
Even weer een berichtje van onze kant. Volgens mij heb je het wel naar je zin in dat verre land.
Het gaat hier gewoon zijn gangetje. Wij hebben allebei deze week lekker vakantie. En dat is prachtig. Mede omdat het hier de hele tijd vriest en het rustig weer is. De zon schijnt al (half negen 's ochtends). Ik heb al heerlijk met onze twee honden en twee katten gewandeld. Ik word altijd vrolijk van dit soort weer.

Gisteren hebben we snert gemaakt voor 18 mensen. Alle mannen van de wijk zijn wezen mountainbiken. Jakob niet, want dan krijgt hij last van zijn rug en dat heeft hij al zo vaak. Dan maar wat lekkers voor die kerels maken. Daar is hij goed in. Vandaag gaan we misschien wel schaatsen op de ijsbaan in Bovensmilde. Dat is lang geleden en ik weet niet of onze schaatsen wel scherp zijn. Eigenlijk moet je ze scherp wegleggen. Maar je weet wel hoe dat gaat, je doet ze uit en legt ze op zolder en dan duurt het weer een aantal jaren voordat er weer ijs ligt.

Morgen is het oudjaarsdag. Dan is de traditie van het oliebollenbakken bij ons er weer. Misschien komen Marcel en consorten ook nog wat eten. Wij hebben ze wel uitgenodigd. Maar het is geen verplichting. Dus we zien het wel. Er komen meestal een man of 40. Gezellig en soms erg druk. De meesten komen om een uur of 4. Dus dan is het dringen geblazen. Geeft niets. Het is afgelopen rond een uur of 6. (gelukkig, want tegen die tijd ben ik op)

Je broertjes hebben een herder en David gespeeld in de kerk. Het was een heel mooi toneelstuk wat iedereen heeft laten zien. Die Gert Wybe had een mooie dienst in elkaar gezet. Echt een hoogtepunt in de kerstdagen.
De komende twee dagen gaan we niet naar de kerk. Daar hebben we echt niets mee. 4 januari zien we wel weer. Dan is Jakob weer dominee (jeugdkerk). Het gaat om de verloren zoon. We laten een filmpje zien van jou. Nee hoor!!! grapje. Dat is niet zo.
Het gaat trouwens wel om de gelijkenis van de verloren zoon.

Nou verder hebben we niet echt veel nieuws. Oh ja, alvast een heel fijn nieuwjaar toegewenst. IK hoop dat je een leuke tijd van vrijwilligerswerk tegemoet gaat.

Greetings, Jakob en Karin

Roeland

Hey!
wat een ontzettend gave foto's vanaf de berg, die mooie kleuren in de lucht! echt tof! leuk om toch steeds wat te horen van de andere kant van de atlantische plas. Goeie jaarwisseling en ik kijk alvast weer uit naar je stukjes van volgend jaar!
c(u)ioa! Roeland

Tineke Arends

Hoi Daniel,

Allereerst een heel goed jaar toegewenst. Als je zoveel meemaakt als de afgelopen weken zal dat zeker lukken.
Ik geniet van je verhalen en had heel graag de bergwandeling met je mee willen lopen. Fantastisch mooi foto's.
Op dit moment, half 12, is het nog erg rustig aan het kanaal, iedereen slaapt natuurlijk uit. Wij genieten van de oliebollen.

Geniet van alles wat je meemaakt en een hartelijke groet, Tineke.

djura

hahaha :P
ik snap hem :D:D
Dankjewel Daniel!!

Jij ook een super gelukkig nieuwjaar!
(met ........)

de rest komt later, ik moet eerst ff eten :P

Johan en Astrid

Hoi Daniël.

Mooie foto's! Goede vlakverdeling, goed gelet op licht en dieptewerking. Heb je een cursus gehad, of ben je een natuurtalentje?

Je schreef over die lichtjes die omhoog gaan door de warmte onder een doek. Zo'n lichtje zagen wij gisteravond ook! Het schijnen chinese wenslichtjes te zijn, 25 euro per stuk. Duur, maar ik wil er volgend jaar ook één!! We hebben gisteravond wel even aan je gedacht toen we rond twaalf uur buiten stonden in een sprookjesachtig bevroren Bovensmilde, overigens wel bij de warme vuurkorf. Gek, maar ook bijzonder om zo ver weg te zijn op zo'n dag, denk ik.

Verder hebben wij, net als Jacob en Karin geschaatst op de ijsbaan hier in Bovensmilde. Heerlijk! Ook wij hadden de schaatsen niet heel georganiseerd op zolder gelegd en zo bij zo was er niet voor ieder een paar, maar gelukkig hebben wij een geweldige vriendin hier in het dorp die de kinderen net iets ouder heeft en altijd wel wat heeft liggen. Zo konden Bart en Simone toch "schaatsen" en ik heb een poging gedaan. Er moet nog heel wat ijs komen, wil mijn schaatsen er net zo flitsend uitzien als die flitsende buitenbaanrijders, maar ik vond het wel heel gezellig! Johan was mee om alles vast te leggen met de camera. Simone ontdektje dat warme chocolademelk wèl lekker is en Bart genoot van de gezelligheid.

We hopen dat er nog veel mooie verhalen volgen. Veel plezier!

Groeten, Johan, Astrid, Bart en Simone

Marianne Karssen

Hoi Daniel

Allereest jij ook een Gelukkig Nieuwjaar!
Wat een bijzondere kerst heb jij gehad, wij hier ook trouwens met de mooie dienst op kerstrstmorgen.
Zelf moest ik eerste kerstdag werken, maar in De Wijde Blik is het dan ook best gezellig, 's Morgens om 7.15 uur hebben we met een paar collega's gezongen (ik gefloten) voor de bewoners op de gangen, het werd erg gewaardeerd, heel ontroerende reacties op eigenlijk zoiets eenvoudigs.
Oudejaarsdag was zoals vanouds: Klaas en je moeder bakten weer heerlijke oliebollen (er zit nog een zak in de vriezer..ha ha), Je broers en Marijn naar de Rozenstraat, je pa aan de wandel en ik voorzag iedereen van koffie, thee etc. tussen het maken van het oliebollenbeslag door. Het was gezellig.
Leuk dat jij daar die ballonnen zag, wij hebben er na 24.00 uur ook een aantal opgelaten! Klaas vond ze op internet nadat wij ze in Bergen (n-h) hadden gezien. Thaise wensballonnnen worden ze ook genoemd, Hij kocht ze voor 5 euro per stuk. Het is heel mooi en stil en je kunt ze heel lang nakijken he.

En dan moet ik je nog iets melden: Na 11 jaar heb ik dinsdagmiddag weer op de schaats gestaan!!! Op de ijsbaan, best wel een beetje eng eerst, maar wat een kick.
Dit was het dan voor deze keer, bedankt voor je leuke verhaal...en tot mails

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!