Destination unknown

De zomer is begonnen!

Eergisteren is, aan deze kant van de aarde, de zomer begonnen. Zondag regende het, maandag was het vies weer en ook vandaag heb ik nog geen zon gezien. Ik weet dat ik niet mag klagen, aangezien het in Nederland stukken slechter is... Temperaturen onder nul met Kerst? Wie weet...

Mijn vierde lesweek hier is al bijna voorbij. Morgen heb ik nog les, maar daarna vertrek ik met mijn 'gastvrouw' Elda naar haar familie in La Falda, een klein dorpje wat ongeveer 60 km. buiten Cordoba ligt. We blijven daar tot en met zondag. Omdat ik privéles heb, kunnen de uren gewoon verplaatst worden.

Afgelopen weekend hebben Johan (had ik al iets over hem gezegd? Hij komt uit Belgie, is 25 jaar en is hier om de taal te leren, vrijwilligerswerk te doen en te reizen) en ik geholpen met de bouw van een huis. Ik had iemand van de school gevraagd of er een mogelijkheid was om vrijwilligerswerk te doen terwijl ik nog les had, en dit was de uitkomst. Toen Johan het hoorde, besloot hij meteen dat hij ook mee wilde helpen. Zaterdagmiddag werden we opgepikt door Carlos, de eigenaar van het huis. We reden (met een pauze bij de supermarkt, een pauze bij het tankstation, een pauze bij zijn zus' huis...) naar het meer Carlos Paz, waaraan zijn huis staat. Het eerste wat ik dacht, was: 'we moeten hard aan het werk', want er moest nog veel gebeuren. Het tegendeel bleek, Carlos zei dat we eerst gingen zwemmen. Na het zwemmen hebben we wat gegeten, pas daarna gingen we aan het werk... waar we na een half uurtje ook weer mee klaar waren. 's Avonds hebben we pasta gegeten, waarna Johan en ik een stuk langs het meer hebben gelopen.

De volgende dag begon grijs, maar droog. We hebben een stuk muur gemetseld, maar het leek meer op puzzelen. We gebruikten namelijk geen normale stenen, maar alle steentjes die Carlos had gevonden rond z'n huis. Na een tijdje ging het regenen, dus dat moment hebben we gebruikt om wat te eten. Het bleef echter regenen, dus ondertussen hebben Johan en ik geschaakt (voor het eerst sinds ongeveer zeven jaar dat ik dat weer eens deed), huiswerk gemaakt en wat gepraat. En toen... werd het droog! We vroegen Carlos wat we nu konden doen. Hij zei dat hij verderop nog wat bakstenen had liggen, maar dat hij die graag bij het huis wilde hebben. Sjouwwerk, dus geen probleem. Hierna moesten we nog wat andere stenen verplaatsen. Toen we hier bijna mee klaar waren, vertelde Carlos dat we voorzichtig moesten zijn, want er zouden schorpioenen onder de stenen kunnen zitten... En dat terwijl we nog maar enkele stenen hoefden te verplaatsen! Ook konden er slangen onder de stenen zitten, maar beide dieren hebben we niet gezien.

Wat we wel zagen, was een Iguana (ik weet niet of het dier ook zo heet in het Nederlands). Carlos voerde hem, waardoor wij foto's konden maken. Ze staan sinds gisteren online.

Ik probeer op dit moment zo veel mogelijk Spaans te praten, ook met Johan en met mensen die ook Engels kunnen spreken. Ik merkte gisteren dat ik ook in het Spaans dacht, dus dat is een goed teken. Vanaf woensdag kan ik goed oefenen, met de familie van Elda om me heen.

Daniel

Reacties

Reacties

Gert Wybe vd Werff

Hallo Daniel,

Mooie kerstdagen gewenst onder de Argentijnse zon!Je moeder en broers blinken uit in toneelspelen en zijn kerstmorgen on stage. Succes met je Spaans verder!

Groet van Gert Wybe en Aart

Joke

Hallo Daniël,

bedankt voor je zoveelste mooie, boeiende verhaal! Terwijl bij jou, in het 'Zilverland', de zomer begint, mekkeren we hier over een mogelijk gedeeltelijk witte kerst en schaatsen. Ik moet je eerlijk bekennen dat het feit dat hier de kortste dag voorbij is, mij toch goed doet.

Uit jouw verhaal over het 'bouwen van een huis' blijkt hoe relaxt Zuidamerikanen met hun tijd en inspanningen omgaan. Vind ik leuk en inspirerend om te lezen. Ben benieuwd wanneer jouw eerste berichtje of weblogverhaal komt, volledig in het Spaans.

Ik wens je mooie, bijzondere kerstdagen en veel plezier.

Hartelijke groeten, liefs, dank voor wat je ons vertelt!

Joke

matty

hallo Daniel

hier een kerst groet van ons allen, we gaan morgen naar anna en johan op terschelling, het weer lijkt goed te worden, zon, maar koud. Je maakt leuke dingen mee zo te lezen, en dat er al weer 4 weken omzijn......,heel veel plezier verder en goede dagen met kerst en oud en nieuw, in de zon!

liefs en groetjes Jaap, Jorn en Matty

Astrid Stuitje

Hoi Daniël! Heerlijk leesvoer, zo in de kerstvakantie! Hier is het intussen al wel helemaal kerst! Ligt het niet aan die graag stylende moeder (me, myself), dan ligt het wel aan Bart en Simone die al hun vrije tijd besloten hebben door te brengen met papier, schaar een plakband. Het is een waar feest al... Bovendien schalt de kerst cd al voor de 786 ste keer door de kamer (hij heeft eindelijk Sinterklaas verdrongen!) Nog twee nachtjes slapen en dan is het zover. Zal wel gek voor je zijn, zo ver van je vriendin en je familie. We willen je graag hele fijne dagen toewensen vanaf dit koude kikkerlandje.

Groeten, Johan, Astrid, Bart en Simone

wil halsema

Wat heb jij al veel beleefd in de afgelopen weken.
Leuk dat je al in het Spaans denkt.Je zal de komende dagen je oren wel moeten spitsen als bij de familie bent.Ikvind het heel goed dat je alles aanpakt voor
vrijwilligerswerk.Het tempo van werk is in Spanje maar ook in Argentinië anders als hier.Ze werken daar ook
niet zo punctueel als hier.Maar het zijn leuke ervaringen.
Ik wens je Goede Feestdagen toe.groetjes.
.

Jan-Pieter en Annie de Vries

Met plezier lezen wij je verslag je maakt heel wat mee en ziet veel.
Het zal wel vreemd zijn om in de korte broek kerst en oud en nieuw te vieren.
De weermannen hebben voor ons een winter periode in vooruitzicht 2 de kerstdag zal het gaan vriezen en zullen wij ook kunnen schaatsen.Ik hoop het want ik hou van schaatsen.

Wij wensen je Prettige Kerstdagen toe en een goed 2009.

Groeten uit Bovensmilde

Diete

Hoi Daniel,
Even snel een berichtje van je moeder, die het deze dagen heeeeel druk heeft. Vanavond dubbel kerstavond/nacht vieren. Eerst in Smilde en dan in Bovensmilde. Ik ben van 19.00 uur tot ca. 24.00 uur onder de pannen. en verder heb je het al gelezen en kwam er zelf ook al mee dat er een heuse koudeinval schijnt aan te komen. De schaatskoorts is al aan het opzetten. Nu is het nog niet koud, maar vanaf morgenavond.........geen sneeuw, wel droog en zonnig en koud. Papa heeft van die nepkerstboom van de rommelmarkt een prachtig klein kerstboompje gemaakt compleet met lampjes, ballen en slingers. Hij staat pontificaal op de eettafel in de keuken. Schitterend! Gert Wybe schreef al dat je broers en ik meedoen in het kerstspel van morgen. Jitze is herder samen met Kimberley Appelo, Thomas is herder/koning David en ik mag Jesaja zijn. Michiel is Jozef en Maria wordt gespeeld door Marieke Klaver (ook van de 18+ groep) verder doet Yian Yian Su mee (als Ruth) en Henk Dijkstra als de oude Abraham. Een aantal voorouders van Jezus worden erbij gehaald voordat het verhaal van Kerst wordt uitgebeeld (o ja en Hieke Herben is engel, omringd door kinderengelen) Het wordt weer een gezellige boel. Oma en Dick komen ook. Ga jij nog naar een kerk daar? Ik heb even gekeken naar de plaats waar je heen gaat en daar zijn mooie katholieke kerken, waar ze vast wel een mooie mis of ook een kerstspel hebben. Het zou wel een aparte ervaring voor je zijn om het bekende verhaal nu in het Spaans te horen.
Goed, ik ga nu naar de gebeden voor vanavond en de verhalen (geen preken, en na afloop natuurlijk gluhwein, chocolademelk en kerstbrood) en wens jou en Elda en alle anderen die je hebt leren kennen hele goede Kerstdagen toe. Toch wel apart hoor, wij in de kou en jij in de warmte. Ga je barbecue-en? We lezen je verhalen wel weer op de site en misschien dat we je bellen 2e kerstdag.
Tot dan!!!!

Groeten en xxxx van je moeder, je vader en je broertjes

yt

lieve Dani, kersttuut van je tante!!

Lize

Feliz Navidad y tambien un feliz año nuevo!
Ga je nog wat doen aan kerst?

Liefs Lize

Marijn

Hee Daniel!! Merry Xmas!! (en alvast een happy new year!!) Hoop dat je ook daar aan de andere kant van de aarde een fijne kerst hebt! Het klinkt iig allemaal super!
Liefs!
~Marijn

Eveline

Hé Daniel!

Wat een te gekke dingen maak je mee daar allemaal zeg, ik heb vanavond in een keer al je verhalen en foto's bekeken! (heel slecht dat ik dat niet eerder heb gedaan..) Maar hier in Harlingen is nou eenmaal niet zoveel leven op de vrijdagavond, waardoor ik dat nu mooi even kon doen! Echt geweldig lijkt het me, alleen al voor het feit een beetje zon & warmte te krijgen zou ik heel wat over hebben.
Hoe is het Spaans leren? Erg moeilijk? Ik begin volgende maand ook met Spaans in mijn minor en volgend jaar als 2e studie, ik ben heel benieuwd en heb er erg veel zin in!! Maar niks is zo geweldig als het te leren in een land waar het ook de echte thuistaal is natuurlijk,
Naar aanleiding van jouw verhalen en foto's van de afgelopen week alleen al krijg ik in ieder geval het idee dat het zeker de moeite waard is om eens een kijkje in Argentinië te nemen! Wat jij doet is natuurlijk meer dan een kijkje, & ik hoop dat je daarmee een heel mooi en gelukkig nieuwjaar in gaat!! Lijkt me vreemd maar ook mooi om het eens ergens anders mee te maken, ik vier het zelf dit jaar in Brussel! Wel enigszins wat minder ver van huis, maar toch wel een apart idee.
Mijn goede voornemen voor het nieuwe jaar; vanaf nu je site trouw bij houden, echt superleuk dat je dit doet!
Nou ik zou zeggen; Folle lok en seine yn it nije jier!!

Liefs,

Eveline

annemarie nieman

Daniel,je hebt de telefoonmummers van de vrienden van harrie.Bel ze,of ga bij ze langs.Van de zomer in frankrijk hebben we ze al van je komst verteld.Ze spreken engels en frans,en enige woorden nederlands.Ivanna en haar italiaanse vriend zijn net zo oud als geert-frans,haar ouders net als wij.Ze zijn in bovensmilde geweest,en kennen de kerk ,en een boel van nederland.Oudejaarsnacht is heel bijzonder in argentinie,allemaal kleine ballonen gaan er de lucht in.Ufo;s.De temperatuur ;avonds is heerlijk bij jullie nu.Hier vriest het ,maar de vaart is nog niet bevroren.Nu ,neem kontakt op daar,doe ze de groeten van mij,ik spreek frans door de telefoon met ivanna,met haar moeder wat spaans ,enz.Je redt je daar altijd.Men is zeer gastvrij.Groetjes,annemarie en geert-frans,die sinds gisteravond over je hoorde en wel daar had willen zijn.Die spreekt spaans en wij wisten het niet eens.Volgend jaar wil hij naar patagonie ,de watervallen,enz.Elke dag barbecuen is ook saai.Tot horens,namens ons drieeeeeeen.

Pauline

Hoi Daniel,
Ik wou je ven een hele fijne jaarwisseling wensen ook namens Norbert, Sela, Julia en Sophie. Het is hier zoals je weet aardig koud, maar het grote schaatsen is helaas nog niet mogelijk. Wellicht morgen op de ijsbaan, maar dat is zelfs dubieus. Ik was onder de indruk van dat rare groene beest. Had je die echt niet uit een dierenwinkel gehaald om het exotische effect wat te vergroten?? Grapje. Hou je taai, denk nog meer in het Spaand enne tot schrijfs..
Ook de groeten aan de Nocolaien in Bovensmilde.
Pauline

Fam. Bruggenkamp

Hallo Daniël
Na een voor ons drukke kerstboomperiode hier een berichtje van ons.De verkoop is goed verlopen.Op het laatst moesten we nog zo'n 40 bomen er extra uitspitten , omdat we uitverkocht raakten.Van de nordmann bomen moeten we wat terugplanten, maar verder had Abko het goed ingeschat.We hebben zelfs de krant gehaald.Een verslaggever van het Dagblad van het Noorden heeft Abko geïnterviewd en later die dag kwam een fotograaf langs voor het maken van foto's.Op zaterdag 13 dec. stond Abko groot in de krant op pagina 3 !! Nou, dat hebben we geweten,we hadden een drukke dag met ook 'nieuwe' klanten.Hele mooie reclame is dat en geeft veel voldoening.
Krijg jij ook steeds meer voldoening nu je de taal steeds beter beheerst? Nu je ook in het Spaans gaat denken is een goed teken.Knap hoor.Leuk dat je nu metselen leert e.d.Weer heel wat anders dan werken op het land in de bomen e.d. En zo te lezen duren de schaften nu wel wat langer dan dat je bij ons gewend bent. Ha,ha maar ja " de boas zien centen bent nie van blik" Daniël we wensen je een fijne jaarwisseling en een mooi begin van het nieuwe jaar in Argentinië. O,ja en morgenmiddag laten we ook een paar bussen voor jou knallen samen met de bloemenjongens en meiden.Je broers hebben we ook uitgenodigd en dan moeten ze ook maar een oliebol voor jou opeten!
Hart. gr. Abko,Klaudia,Johan,Marit (ja ,nog steeds aan) en Tina

Oom Theo en Tante Hinke

Lieve Daniël

Geniet van je verhaal maar als we je willen blijven volgen dan moet je mijn nieuwe mail adres gebruiken
Dat is nu wip@kpnplanet.nl Kun je dat nog veranderen?
Muches gracies amigo.

Groetjes en veel succes!! Theo en Hinke

keesniehof

Hallo Daniel
Even een prettige jaarwisseling voor jou en je vrienden
en vol goede moed het nieuwe jaar 2009 beginnen.
Je verslag over deze reis volgen wij met veel belangstelling dus dat graag zo houden.
Kerstdagen pracht schaatsweer maar nog geen 11 stedentocht
Ajax staat 2e en dat gaat dus goed AZ nummer 1 en
dat mag voorlopig ook wel zo blijven.Ajax heeft een goede vervanger voor Huntelaar dus geen probleem.
Hartelijke groeten van ons uit Bussum.
tante Martha en oom Kees.

Farida

Heey! Hoe is het daar aan de andere kant van de wereld? =p Lijkt me echt super daar =D maar ik wist helemaal niet dat je daar al was! Ö we hebben helemaal geen doegg gezegd =( dus wens ik je alsnog heeel veel plezier & succes daar!! Hoop dat het je goed afgaat met leren en met je vrijwilligers werk ;) Weet je al hoelang je daar precies blijft? (haha ik weet ook nog echt helemaaal niks) Ik zal zo nu en dan even jouw reisverhalen lezen =) Heel veel liefs & kus farida.

Fam.Boer.Boerheem 7

Hallo Daniel
We wensen je een gelukkig nieuwjaar toe daar in het verre Argentinie.

djura

Heej Daniël!!

Eindelijk heb ik tijd om jou verhalen te lezen, dat doe ik nu dus ook erg netjes, maar je moet wel beginnen waar ik geeindigt was.
Dit verhaal was de eerste dus ;) en straks foto's en dan andere verhaal :D
Eerst wil ik zeggen dat je erg netjes je verhaal verteld, leuk om te lezen dus, en het is ook op een daniel manier, zo van: het eerst wat ik dacht, was, ......
Echt zo wat jij altijd doet.
naja ik vind dat leuk om te lezen (A)
(mensen denk vast wat een gek meisje die Djura, mr da maakt me niet uit :D))

Lekker vrijwilligerswerk doen doe je nu dus!
En je gaat reizen.
Tof allemaal :D
Schorpioenen en slangen :P pffff, daar weet ik alles van, hoe je ze moet hanteren enzo.
Maar die zijn natuurlijk wild, dus wel even eng... kijk bij mij op school zitten ze gewoon in zo'n bakkie of in je hand :P
En als ze los lopen (kruipen) vind ik het toch beetje enger hoor...


MAAR gelukkig jij bent er nog :D

Nu ga ik ff nr je fotows kijken en je andere verhaal ;)

Tot zo

Kus Djura

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!