Destination unknown

Een verslag van de afgelopen zes dagen.

Het is al weer een tijdje geleden dat ik iets heb getypt, dus er gaat een heel verhaal volgen. Ik zal de dagen bij langs gaan, van vrijdag 5 december tot en met vandaag, woensdag 10 december.

Vrijdag 5 december, oftewel Pakjesavond.

Zoals de meesten van jullie wel zullen weten, wordt er in Argentinie geen Sinterklaas gevierd. Helaas helaas, maar gelukkig hoorde ik dat ik, als ik weer terug ben, van harte welkom ben om bij Antoni en Eric Sinterklaas te komen vieren. Ik wist mijn ouders, broertjes en oma samen Sinterklaas zouden gaan vieren, en in een opwelling had ik een cadeau voor hen gekocht, uiteraard inclusief gedicht. In de avond zat ik dus te wachten op een smsje, want ik ging er vanuit dat ze iets zouden willen doorgeven. Het bleek dat ze het cadeau heel leuk vonden, dus ik heb op deze manier toch nog een beetje meegedaan aan Pakjesavond.

Zaterdag 6 december, naar de bergen.

Mijn school, SET Idiomas, organiseert elke dag een trip naar een museum of een rondleiding door de stad of iets dergelijks. Op zaterdag organiseerden ze een wandeling, gevolgd door zwemmen in een riviertje. We moesten om half 10 bij de ontmoetingsplek (het winkelcentrum) zijn. Aanvankelijk leek het niet door te gaan, vanwege het slechte weer (het regende). Nilda, de vrouw die het georganiseerd had, zei ons echter dat het weer wel op zou klaren. Samen met Wouter (een Nederlandse jongen van 27), Marie (een Franssprekende Belg) en Nilda vertrokken we dus richting Cuesta Blanca. Een prachtige wandeling volgde, waarvan de foto's nu online staan. Ook het zwemmen was heel leuk, al ben ik wel een beetje verbrand. Het strand waar we waren, heette overigens het Hippiestrand. Dit omdat er heel veel tenten stonden, waar mensen (echte hippies) de zomermaanden wonen.

In de avond ben ik samen met Sally (een taalstudent uit Engeland) naar haar tangodanspartner Diego geweest. Hij heeft me de basisstappen van de tango geleerd. Het was leuk, maar erg moeilijk! Tegen een uur of 01:00 in de nacht zijn we naar Plaza San Martin gegaan. Het bleek dat hier elke zaterdagavond tangomuziek gespeeld wordt. Veel stellen waren aan het dansen, het zag er heel gezellig uit. Misschien dat ik het volgende week ga fotograferen of filmen. Om 03:00 uur maar weer naar huis, terwijl ik hoopte dat ik een beetje kon uitslapen...

Zondag 7 december, de dierentuin.

... helaas! Uitslapen bleek niet mogelijk, mede vanwege de warmte en het licht wat door de kieren van de gordijnen scheen. In de ochtend maar wat gelezen. Om 15:00 zou ik bij Plaza San Martin zijn, dat had ik afgesproken met Wouter. Hij was er ook en samen gingen we naar de dierentuin van Cordoba. Het was leuk om te zien hoeveel dieren voor mij normaal waren, zoals de dieren die je in Nederland in kinderboerderijen hebt. Daar staat natuurlijk tegenover dat er in Argentinie in het wild dieren leven die we in Nederland alleen kunnen zien in dierentuinen.

Nadat we naar de dierentuin waren geweest, hebben Wouter en ik nog een tijd zitten praten op een terrasje. We moesten tot 21:00 wachten, want dan zouden we samen met Nilda en iedereen die wilde komen gaan eten in de stad. Nilda kwam echter niet opdagen, waarna we maar met zn tweeen ergens wat zijn gaan eten. Uiteindelijk was het een hele leuk dag!

Maandag 8 december, de vrije dag.

In Nederland moest iedereen vandaag gewoon naar zijn werk of naar school, maar niet in Argentinie. Ik weet niet waarom, maar het was een vrije dag. Ik ben opnieuw naar het strand geweest en opnieuw samen met Wouter. We wilden eigenlijk naar de populaire badplaats Carlos Paz, maar het meer was erg vies. Daarom zijn we naar een plekje geweest vlakbij Cuesta Blanca. Ook hier staan enkele foto's van online.

Op het strand gingen we vlakbij een Argentijns stel van in de vijftig zitten, want daar was veel schaduw. Wouter (hij spreekt zo goed als vloeiend Spaans) begon een gesprek met hen en ik luisterde mee. Het was erg gezellig, maar zij wilden even wat gaan eten en gingen dus weg. Ze vroegen ons of we op hun spullen wilden passen. Toen ze terugkwamen, hadden ze patat voor ons meegenomen, als bedankje! Dit is volgens mij een perfect voorbeeld van de Argentijnse hartelijkheid, want in Nederland is dit me nog niet vaak overkomen, en dat terwijl ik daar al behoorlijk wat langer geweest ben dan hier!

Dinsdag 9 december, school.

Het begin van de schoolweek. Ik heb geinformeerd naar vrijwilligerswerk, zodat ik iets te doen had om de (doordeweekse) dagen te vullen. Er was echter niet veel te doen op dit moment. In de middag zijn Wouter en ik de stad ingeweest. Hij heeft me een boekwinkel laten zien met Engelstalige boeken. Ook hebben we allebei een Argentijnse SIM-kaart gekocht. Dit is een kaart waarmee je (als je een mobiel hebt) kunt bellen. Ik hoop dat het sturen van smsjes naar Nederland op deze manier iets goedkoper is, maar ik weet het nog niet, aangezien de kaart nog niet werkt.

Woensdag 10 december, gefeliciteerd!

Natuurlijk ben ik ook deze dag naar school geweest. 3,5 uur Spaanse les, het gaat me steeds makkelijker af. De titel van dit stukje slaat op mijn vriendinnetje, vandaag is haar dag van volwassenheid, ze is 18 geworden! Nogmaals gefeliciteerd! Deze dag heb ik verder vooral besteed aan huiswerk en het updaten van mijn reisblog. Jullie zijn nu weer up-to-date!

Daniel

Ps: er staan nieuwe foto's online. Er is een collectie van de gebouwen van de stad, en een collectie van Cuesta Blanca.

Reacties

Reacties

Joke

Hallo Daniël,

ik moet eerlijk toegeven, het is toch wel heel cool om een 'journalist' in Argentinië te hebben, die ons allemaal wil vertellen wat hij meemaakt in Argentinië. Ik heb wel eens mijn scepsis gehad over weblogs etc. van vakantiegangers, maar moet nu eerlijk toegeven - ouwe taart die ik ben - dat ik het toch wel heel leuk vind om te lezen over jouw belevenissen. Bovendien schrijf jij het op een leuke manier op, alsof wij, de gretige bezoekers van je weblog, er zelf bij zijn.

Hartelijk groeten,

Joke

wil halsema

hoi Daniel,je hebt weer een leukverslag gemaakt.
De foto'szijn mooi.Mijn zwager en zus zijn ook in
Argentinie"geweest en hebben ook zoveel mooie foto's
gemaakt.Ze vinden het zo'n mooi land.
Leuk die foto met de patat.Ja er zijn toch gelukkig hier ook nog wel vriendelijke mensen,maar dit was wel
erg leuk.Gaat het Spaans schrijven ook goed?
Ik wens je weer een goed weekend en succes met het Spaans.Ze spreken zo rap en dan is het fijn als je al
veel begrijpt.Succes.Groetjes

Roeland

Geweldig daniel! het klinkt echt als een heel toffe ervaring! nog snel even de foto's bekijken en dan gaat het college weer verder...

djura

Heej Daniël!!

Hier een reactie van mij ;)
Lief dat je Martine zo feliciteert!! Vast ook nog wel op andere manieren, maar toch leuk dat je het even noemde ;)
Martine als je dit leest, namens mij ook gefeliciteerd :D
18!! oud hoor.

Maarja even terug naar Daniel.
Zo te horen doe je kei leuke dingen!! klinkt iig tof. Ook lief van die mensjes dat je patatjes kreeg als bedankje. (hebben ze daar wel lekkere patat? :P)

Hier gaat alles trouwens goed. Druk met school enzo, maar heb al mijn cijfers binnen, mijn laagste cijfer is 7,4 :P en hoogste 10. (Maar die 10 wist je al want toen was jij hier!! haha)
Ik heb ook weer met vogelspinnen, schorpioenen, slangen etc gewerkt. Dit keer gingen we ze hanteren. Dus moest ik die vogelspin in mijn hand nemen ;)
De schorpioen vond ik minder leuk, maarja wel gedaan natuurlijk.
Ook hebben we de tijgerpython (geloof ik dat het was) gepakt ;) Hij is 2,5 meter en 120 kilo zwaar als het niet meer was :O
Echt raar hoeveel kracht zo'n beest kan zetten, ook kei zwaar maar wel leuk natuurlijk!!
Morgen ga ik werken met honden en voliére vogels. dus dat wordt nog leuk.

Ook ga ik ergens in januari naar duitsland skiën met school!! heb ik nog nooit gedaan, dus ben benieuwd. haha.
Mmm wat heb ik verder nog te vertellen...

Nog 1 week en ik heb vakantie!! Ga ik weer naar Terschelling!! 1 week :D
Heb ik super veel zin in. Deze week was voor het eerst dak geen zin had om naar school te gaan.
Maar ik kan jou niet eens een kerstkaartje sturen of gelukkig nieuwjaar kaart :O
Want daar zouden we niet aan doen ;)

Maar we hebben nog wel contact.
Ik vind het iig erg leuk dat ik kan lezen wat je allemaal doet enzo. Ga zo naar de fotows kijken :D

Is wel gezellig om zo met een nederlander beetje op te trekken?
Enne wel goed insmeren hea ;)
Wel apart dat die kaart nog niet werkt.
Succes met je spaans! Komt helemaal goed zo te horen.
Ik wou nog iets zeggen, maar weet het niet meer en aangezien mijn verhaal al lang genoeg is stop ik maar weer s :P
Heb trouwes weer een nieuw ps2 spel (A) ook met autorace ;) haha!

Spreek je!

groetjes Xx Djura

Diete

waarom een vrije dag op 8 december vraag je je af. Ik heb het even voor je opgezocht en lees hieronder het resultaat + nog wat extra informatie.

De Argentijnse vrije dagen die jij in de periode dat je er zit, gaat meemaken zijn of waren
op 8 december de dag van de Argentijnse beschermheilige de Maagd van Luján.

De beschermheilige van Argentinië is de Heilige Maagd Maria, ‘La Virgen de Luján.
Elk jaar op 8 mei en in de eerste week van oktober trekken miljoenen pelgrims uit alle delen van het land naar Luján om te bidden tot de Maagd Maria.

Verder is er een vrije dag op 2 april: de herdenking van de gevallenen van de Falklandsoorlog.
En op 25 mei de Día de la Bandera, de dag waarop Argentinië zich losmaakte van Spanje.

Alle "tweede" feestdagen van Kerst, Pasen en Pinksteren zijn geen vrije dagen, net zoals Hemelvaartdag (21 mei 2009). Goede Vrijdag doet wel weer mee.
1 januari is ook een vrije dag

Diete

Waarom dan 8 december?

Luján is een bedevaartsoord. Hier worden jaarlijks op 8 mei en 8 december de belangrijkste religieuze tochten van Argentinië gehouden. In de kathedraal van Luján staat het beeld van de Maagd Maria. Zij is de beschermvrouwe van ‘het transport’.

Lize

Hola Daniël!
Como estas? Que bueno de leer tus historias! Quiero cambiar contigo xD... Las photos estan muy lindo! Esta difficil de entender Espanol? Puedes explicar todo que quieres o la gente no te entienden?

Beso, Lize

Diete

whooo, Lize, waar heb jij Spaans geleerd?

klaasje

Hoi Daniél
Zo te zien op de foto,s is het en mooie omgeving. Zolang je nog geen werk hebt kun je daar in iedergeval van genieten , maak er wat van
groeten Klaasje

oma

lieve Daniel

ik heb genoten van je reisverhaal, zolangzamerhand raken je dagen wat voller met belevenissen . Uit alle reacties merk je dat veel mensen met je meeleven.Hier gaat de tijd ook snel ,met de voorbereiding voor het kerstfeest in deHoprank, liturgie maken en uitnodigingen rond brengen, en tussendoor een middagje bridgen.
Opa dick belde net en laat je groeten,tot de volgende keer liefs van oma lidy xxx

Willeke

Hee Daniël,

Alweer een beetje bijgekomen van al die belevenissen van de afgelopen dagen? Wat een dingen heb je weer gedaan zeg, echt tof! Je foto's zijn ook erg leuk om te zien: zo krijg je even een beeld..

Succes met je lessen en ik hoop dat je vrijwilligerswerk kunt vinden binnenkort!

Willeke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!